گزارش مشروح جلسه مطبوعاتی خانواده‌های زندانیان سیاسی

به نقل از سایت نوروز


فخرالسادات محتشمي‌پور همسر مصطفي تاج‌زاده در جلسه سه شنبه صبح انجمن دفاع از حقوق زندانيان كه با حضور برخي از خانواده‌هاي زندانيان حوادث اخير برگزار شد، گفت: بسياري از كساني كه هم‌اكنون در زندان هستند هيچ كاري نكردند جز نقد خيرخواهانه نظام و اقدام براي افزايش مشاركت سياسي و مشروعيت‌بخشيدن به نظامي كه به آن اعتقاد دارند و خون‌ها به پاي آن ريخته شده است.


وي ادامه داد: بسياري از شخصيتهاي نظام كه در زندان هستند در قبل از انقلاب نيز طعم زندان را چشيده بودند و در پيروزي انقلاب اسلامي نيز نقش‌هاي مهمي بر عهده داشتند.


محتشمي‌پور با بيان اينكه برخي از دستگيرشدگان زندگي خود را براي پاسداري از مرزهاي ايران گذاشتند ا ما هم اكنون در شرايط بدي در زندان‌ها به سر مي‌برند، گفت: كارنامه فعاليت‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي اين افراد كاملاَ مشخص است و با رجوع به آنها مي‌توان به حقايقي در رابطه با شخصيت اين افراد پي برد.


وي سپس به اقداماتي كه تاكنون براي آزادي زندانيان حوادث اخير انجام شده است پرداخت و گفت: حركت اول دادخواهی از علما و اطلاع‌رساني در مورد وقایع اخیر و درخواست اعلام موضع در مورد حوادث اخیر از علما بود.


همسر مصطفي تاج‌زاده گفت: قرار نبود در جمهوري اسلامي ما حق‌كشي شود و خون مظلوم ريخته شود قرار بود همه بتوانند حرف بزنند و از راي خود دفاع كنند اما با آنها شيانه برخورد شد و اكنون وظيفه علما است كه در رابطه با اتفاقات اخير مواضع خود را روشن كنند.


وي اقدام بعدي را مكاتبه با رئيس قوه قضائيه و رئيس قوه مقننه عنوان كرد وگفت: در اين مكاتبات سعي داشته و داريم كه ملاقات حضوري با اين افراد داشته باشيم.


محتشمي‌پور مراجعه به مجلس و گفت‌وگو با فراكسيون خط امام از جمله گفت‌وگو با ابوترابي را از جمله ديگر اقدامات دانست و گفت: قول ملاقات با برخي از نمايندگان مجلس را گرفته بوديم اما متاسفانه به تعطيلي مجلس برخورديم.


وي ادامه داد: نشست و گفت‌وگو با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس خبرگان از ديگر اقدامات ما بود كه در اين جلسه هاشمي‌رفسنجاني نقطه‌نظرات خود را نسبت به حوادث اخير ابراز كردند كه مي‌توان گفت نقطه‌نظر ايشان همان‌هايي بود كه در خطه‌هاي نماز جمعه بيان شد.


همسر مصطفي تاج‌زاده گفت: هدف ما اين بوده و هست كه با درد و دل با مسوولان نظام از درون نظام مشكلات به وجود آمده را برطرف كنيم.


وي سپس به انتقاد از عملكرد رسانه ملي پرداخت و گفت: رسانه ملي در حوادث اخير دروغ‌پردازي‌هاي زيادي انجام داده و سعي در خدشه‌دار كردن حركت اصيل مردمي داشته است.


وي با بيان اينكه هم‌‌اكنون نيز مانند زمان شاه مردم اعتماد خود را نسبت به رسانه ملي از دست دادند، گفت: در زمان انقلاب مردم براي اينكه از وقايعي كه در كشور خودشان اتفاق مي‌افتد مطلع شوند از راديوي بي‌بي‌سي استفاده مي‌كردند براي اينكه رسانه ملي خبر ها را وارونه پوشش می داد و اكنون نيز چنين شده است.


محتشمي‌پور از رسانه ملی خواست امكان بیان نظرات به افراد معترض داده شود و ادامه داد:‌ اگر رسانه ملی امکان ارائه نظرات را به طور زنده و مستقیم برای ما فراهم کند به شدت از آن استقبال خواهیم کرد و به نظام جمهوري اسلامي به خاطر انجام چنين اقدامی خواهيم گفت.


وي ادامه داد: در اوايل انقلاب رسانه ملي يك دانشگاه بود و همه صداها در تلويزيون پخش می شد و چه مهم بود كلام بود نه گوينده كلام.


وي گفت: در زندان بازداشت‌شدگان را از حوادث بيرون بي‌خبر نگه مي‌دارند و مسائل را همدشان مي‌خواهند به عنوان واقعيت به آنها القا مي‌كنند.


وي ادامه داد: مسوولان مدام تكرار مي‌كنند كه بازداشت‌شدگان تحت شكنجه قرار ندارند و خود زندانيان هم در ملاقات‌هاي حضوري به شدت بر اين موضوع اصرار دارند كه تحت شكنجه قرار نگرفتند اما نكته در اينجاست كه فقط شكنجه جسمي نيست.


شكنجه‌هاي رواني اثري بسيار بدتر از آنچه شكنجه جسمي مي‌تواند و دستگير شده داشته باشد باقي مي‌گذارد و اين افراد بايد تحت درمان پزشك قرار گيرد تا روح و روان آنها به حالت عادي برگردد.


محتشمي‌پور تصريح كرد: بنابراين اعلام مي‌كنيم به همين ميزان وقت گذاشته شده تا اين افراد به مرحله‌اي برسند كه طوطي‌وار حرف‌هاي بازپرسان خود را تكرار كنند همان مقدار زمان نيز لازم است تا روح و روان اين افراد به حالت عادي برگردد و وقتي پزشك تائيد كرد كه اين افراد در سلامت كامل به سر مي‌برد آن‌وقت ما حرف‌هاي آنها را مي‌پذيريم.


وي ادامه داد: بنابراين در حال حاضر يك كلام از آنها براي ما قابل پذيرش نيست.


وي در رابطه با جريان اعتراف‌‌‌گيري‌هاي اخير گفت: در جريان اين اعتراف‌ها سعي شده است براي چهره‌هاي شاخص نظام پرونده‌ٍسازي شود و اين روند از نظر ما محكوم است.


وي ادامه داد: اگر سندي از چهره‌هاي شاخص نظام داشتند چرا آنها را 45 روز در سلول انفرادي نگه مي‌داشتند چرا آنها را از اخبار بيروني دور نگه مي‌داشتند. چرا به خانه‌ها حمله مي‌بردند تا سندي بر عليه آنها پيدا كنند اگر اسناد و مدارك در كيفرخواست آنها وجود دارد پس دنبال چه مي‌گردند و اين بازي‌ها چيست.


وي با بيان اينكه بسياري از افرادي كه هم‌اكنون دستگير شدند به خاطر اين است كه حقوق شهروندي آنها رعايت نشده است، گفت: تنها جرم اينها شركت در تجمعات آرام بود وقتي به شهروندان اجازه داده نمي‌شود كه در تجمعات آرام شركت كنند و به تجمعات مجوز داده نمي‌شود بسياري از افراد بي‌گناه دستگير خواهند شد.


وي افزود: مردم ايران هرگز اجازه نخواهند داد كه كسي از دهان آنها حرف بزند و خود سكوت و خفقان اختيار كنند.


وي گفت:‌ ملت ايران از طريق انتخابات حرفش را زد اگر امروز ملتهب است درباره صحت انتخابات شك دارد زيرا كميته صيانت از آراي ستادهاي انتخاباتي مسائلي مبني بر تقلب در انتخابات را مطرح كردند.


وي افزود: دلسوزان و خيرخواهان نظام بايد براي اصلاح امور اقدام كنند و زندانيان سياسي را هر چه زودتر آزاد كرده و از خانواده‌هاي آنها دلجويي شود.


همسر مصطفی تاج زاده ادامه داد: بر اساس قانون اساسی قوه قضائیه باید استقلال عمل داشته باشد اما گویا در حال حاضر قوه قضائیه بر خلاف قانون اساسی استقلال ندارد .


وی ادامه داد: هم اکنون قوه قضائیه و هاشمی شاهرودی خود را کاره ای نمی دانند و می گویند که رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان از دست انها خارج است اما ما منتظر جواب هستیم و عدم پاسخگویی نشان می دهد که نیروهای دیگری هستند که اختیار قوه قضائیه را در دست گرفته اند و تصمیم گیری می کنند.


محتشمی پور گفت: بالاخره ما خانواده های بازداشت شدگان باید بدانیم که عزیزان ما دست کدام جلاد هستند.


وی خطاب به خانواده های بازجویان و دستگیر کنندگان حوادث اخیر گفت: شما فکر می کنید نانی که به سر سفره خانه های شما می آید حلال است؟ اگر نه شما نیز به ما بپیوندید.


همسر زید آبادی در این جلسه با بیان اینکه همسرش 23 خرداد ساعت 10 شب همسرش از خانه ربوده شده است و 50 روز است او را ندیده، گفت: احمد زید آبادی در تاریخ نهم تیر یک بار با او تماس داشته که روحیه اش بد نبوده اما نمی دانسته که در کدام بند زندان اوین نگداری می شود.


وی ادامه داد: تماس بعدی همسرم در حدود یک ماه پیش بود که هنگامی که تلفن کرد روحیه اش خراب بود، حالش بد بود و صدای عذاب کشیده ای داشت، بغض کرده بود و مشخص بود که فشار روحی شدیدی را تحمل می کند و این بار اصلا از موقعیت مکانی خود اطلاع نداشت.


همسر زید آبادی اخرین تماس تلفنی همسرش را مربوط به سه روز پیش عنوان و اظهار کرد: بار آخر نیز که تماس گرفت اندکی روحیه اش بهتر شده بود اما همچنان آثار درد و رنج در صدایش مشهود بود.


وی گفت: وقتی از او پرسیدم که کجا هستی، صدای بازپرس اش را شنیدم که گفت بگو یک جایی در تهران، یک جایی در اوین.


همسر زید ابادی افزود: اما شماره ای که بر روی تلفن افتاده بود مکانی در شرق تهران را نشان می داد.


همسر زید آبادی تصریح کرد: همسرش در ازن مکالمه تلفنی به او گفته است که زندانی که هم اکنون تجربه می کند بسیار شرایط بدی دارد و با زندانی که در سال 79 تحمل کرده است بسیار وحشتناک تر است.


وی با انتقاد از مراجع قضایی و قانونی گفت: در مدتی که همسرم دستگیر شده است هیچ مرجع قضایی و قانونی به ما پاسخگو نیست .


وی ادامه داد: هر بار که به آقایان مرتضوی، حداد و دری نجف آبادی مراجعه کرده ام و خواستار رسیدگی به وضعیت همسرم شده ام، گفته اند که بازداشت ها دست قوه قضائیه نیست.


همسر زید آبادی با بیان اینکه معلوم نیست زید آبادی را چه کسی دستگیر کرده است، گفت: همسر من غیر قانونی دستگیر شده است و گویا دستگیر شدگان ربطی به سه قوه کشور ندارند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند.


وی ادامه داد: قوه قضائیه می گوید من کاره ای نیستم و من نمی دانم شاهرودی به عنوان رئیس قوه قضائیه پس چه کاره است.


وی با اظهار تعجب از تاکید همسرش برای اینکه با هیچ کس صحبت نکند و اقدامی انجام ندهد ، تصریح کرد: مگر می شود با کسی صحبت نکنم و پیگیر کار همسرم نباشم، همسر من را 50 روز است که دستگیر کرده اند و انتظار دارند که صدا از هیچ کس بیرون بیاید.


وی افزود 50 روز است که خواب و خوراک ندارم .


همسر زید آبادی گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و هیچ کس پاسخگوی خانواده زندانیاتن نباشد به شورای حقوق بشر سازمان ملل شکایت خواهیم کرد شاید آنها کاری برای ما انجام دهند.


همسر تاجرنیا نیز در این جلسه اظهار کرد: همه کسانی که بازداشت شده اند، از نظر جسمی و روحی اذیت های فراوانی می شوند.


وی میانگین تماس بیشتر دستگیر شدگان با خانواده هایشان را دو هفته یکبار عنوان کرد و گفت: تعجب بیشتر خانواده های زندانیان از اصرار بیش از حد بازداشت شدگان است که می خواهند به خانواده های خود بقبولانند که هیچ گونه آزاد و اذیتی نمی بیننند و شرایط بسیار مناسبی دارند .


وی ادامه داد: همه بازداشت شدگان از خانواده های خود م یخواهند که پیگیر کار آنها نباشند و به هیچ مرجع قضایی مراجعه نکنند و با هیچ رسانه ای مصاحبه نکنند.


همسر تاجرنیا با انتقاد از وضعیت بازداشت شدگان بیان کرد: این افراد هیچ گونه دسترسی به دنیای بیرون ندارند و نمی دانند که چه اتفاقاتی در بیرون از زندان می گذرد و حتی حق ملاقات با وکلای خود را نیز ندارند در حالی که از نظر قانونی داشتن وکیل حق این افراد است .


وی با انتقاد از نمایش اعتراف گیری ها در رسانه ملی گفت: اگر بازجویی ها تمام شده است، پس این " شوی تلویزیونی که به مردم نشان می دهند چیست. چرا دستگیر شدگان رابدون اینکه وکیل شان در جریان باشد به دادگاه می برند و اجازه نمی دهند وکلا از موکلین خود دفاع کنند.


وی افزود: چرا هنوز به متهمان تفهیم اتهام نشده است؟


وی با انتقاد از نحوه حضور چهره های سیاسی در دادگاه روز شنبه نیز بیان داشت: بر اساس قانون، زندانی های سیاسی می توانند در دادگاه با لباس شخصی حاضر شوند در صورتی که در تلویزیون دیدیم افراد را با لباس زندانی به دادگاه آورده اند.


همسر تاجرنیا افزود: این افراد چهره های این نظام و افراد با آبرویی هستند، چرا این قدر با اعصاب مردم ایران بازی می کنند؟


همسر تاجرنیا با بیان اینکه ما به جریان دستگیری ها از ابتدا انتقاد داریم، گفت: حتی حکم دستگیری که برای بردن این افراد آورده می شود غیر قانونی است. این حکم ها به صورت دسته جمعی از سوی قاضی مرتضوی صادر شده و از اسامی افراد در ان یادی نشده است. و در این حکم ها نوشته شده است که در صورتی که در را باز نکردند می توانید در را بشکنید و وارد خانه شوید.


وی با انتقاد از چگونگی دستگیری زنان و دختران نیز گفت: آیا این درست است که 7-8 مرد، به خانه حمله کنند و زنی را که تنها در خانه است با خود ببرند؟


همسر تاجرنیا گفت: روز پنجشنبه قرار است یک دادگاه فرمایشی دیگر برگزار شود و شنیده شده قرار است عده دیگری را برای اعتراف به دادگاه بیاورند، از خانواده های دستگیر شدگان می خواهیم که در صورتی که اعلام کردند وکلا و خانواده ها می توانند به دادگاه بیایند از ورود به دادگاه خودداری کنید چون وقتی وکلا پرونده متهمان را مطالعه نکرده اند و نمی توانند از موکلین خود دفاع کنند حضور آنها در دادگاه چه فایده ای خواهد داشت.


هنگامه رضوی همسر بهزاد نبوی در جلسه کانون دفاع از حقوق زندانیان بیان کرد: همسر من 50 روز است که دستگیر شده و تا 45 روز از بازداشت او من هیچ اطلاعی از سرنوشت همسرم نداشتم .


وی ادامه داد: با توجه به این که همسر من مسن ترین زندانی سیاسی است و بیماری قلبی دارد و 68 ساله است، در این مدت بسیار نگران سلامتی همسرم بودم .


هنگامه رضوی با بیان اینکه 5 روز پیش با همسر خود تماس تلفنی داشته گفت: 5 روز پیش کسی از زندان اوین با من تماس گرفت و برایم شرط گذاشت که در صورتی می توانم با همسرم صحبت کنم که هیچ گونه اطلاعی از اخبار سیاسی بیرون به او ندهم و من نیز به ناچار قبول کردم .


وی ادامه داد: وقتی با همسرم صحبت می کردم متوجه شدم که به او نیز تذکر داده شده است که فقط اجازه حال و احوال پرسی دارد و به او گفته اند اگر کوچکترین صحبتی در رابطه با مسائل دگی رصورت گیرد مکالمه تلفنی قطع می شود و دیگر به او اجازه نخواهند داد که تماسی با منزل داشته باشد.


همسر بهزاد نبوی افزود: همسر من در رابطه با اینکه در کجا نگهداری می شود هیچ گونه اطلاعی نداشت و جز احوال پرسی نیز صحبتی از خود نکرد و اکنون نیز بعد از گذشت 5 روز دوباره هیچ گونه خبری از او ندارم.


وی با انتقاد از اینکه کسی در کشور در رابطه با وضعیت بازداشت شدگان پاسخگو نیست، گفت: ما نمی دانیم چه کسی دارد این بازداشت ها را اداره می کند در حالی که همه مراجع قانونی از چگونگی وضعیت همسران و فرزندان ما اظهار بی اطلاعی می کنند.


هنگامه رضوی در رابطه با دادگاه روز شنبه گفت: این دادگاه فرمایشی بود و بیشتر به یک " شو تلویزیونی " شباهت داشت.


وی با محکوم کردن اعتراف گیری ها افزود: گویا مسولان کشور نمی دانند که این روشها دیگر کهنه شده است و همه اقشار جامعه با این روشها آشنا هستند.


وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: صدا و سیما با بودجه مردم اداره می شود، با مالیاتی که از مردم می گیرند می چرخد آن وقت در این رسانه ملی بر علیه مردم حرف می زنند.


هنگامه رضوی در مورد همسرش گفت: نبوی در زمان شاه مبارز بود و بهترین سالهای جوانی اش را برای دفاع از این نظام در زندان انفرادی به سر برده است و هم اکنون نیز در زندان جمهوری اسلامی به سر می برد.


وی ادامه داد: همسر من سالها در این نظام زحمت کشیده است، در مجلس ششم بوده، همکار شهید رجایی بوده ، سخنگوی دولت بوده، چطور می خواهند بگویند که وابسته به خارج است؟


همسر بهزاد نبوی افزود: حتی در ذهن همسر من نمی تواند خطور کند که بخواهد به این نظام آسیب بزند.


وی افزود: کسانی که همسر من را دستگیر کرده اند در واقع دارند آبروی نظام را می برند و لطمه ای که دستگیر کنندگان حوادث اخیر به این نظام زدند هیچ کس نتوانسته بود به جمهوری اسلامی وارد کند.


همسر عبد الفتاح سلطانی نیز در این جلسه با بیان اینکه همسر من کا رحقوقی می کند و با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری دارد، گفت: همسر من همیشه به قانون مداری اعتقاد داشته و معتقد است اگر قانن اجرا نشود سنگ روی سنگ بند نمی شود.


وی در رابطه با دستگیری همسرش گفت: عبد الفتاح سلطانی را ساعت 5 بعد از ظهر روز 26 خرداد در دفترش دستگیر کردند در حالی که حکمی که برای دستگیری او اورده بودند، نام همسرم در ان نبوده و به دستگیری های خیابانی مربوط می شده است و بازرسی دفتر کار نیز بدون مجوز صورت گرفته است


همسر عبد الفتاح سلطانی افزود: همسر من به خاطر اینکه غیرقانونی دستگیر شده است در زندان به هیچ سوالی جواب نداده است.


وی با بیان اینکه بی طرفی در دستگیری همسر من رعایت نشده است، تصریح کرد: قرار بازداشت همسر من از جانب کسی صادر شده که همسرم قبلا از او شکایت کرده است.


وی ادامه داد: همسر من از آقایان مرتضوی، حداد و راسخ شکایت کرده بود و کسی که قرار بازداشت همسر من را امضا کرده بود آقای راسخ بود.


همسر عبد الفتاح سلطانی خاطر نشان کرد: در زندان به همسر من گفته شده است که در صورتی که قبول کند با کانون مدافعان حقوق بشر هیچ گونه همکاری نداشته باشد ازاد خواهد شد و در غیر این صورت به 10 سال زندان محکوم اش می کنند اما همسرمن نپذیرفته است که با این کانون همکاری نداشته باشد.


وی ادامه داد: مدعیان اسلامی از همسر من خواسته اند که مدافع حقوق بشر نباشد تا آزاد شود!


همسر عبد الفتاح سلطانی در رابطه با وضعیت همسرش گفت: همسر من 26 روز هواخوری نداشته و تا دو هفته نیز اجازه حمام رفتن به او نداده بودند.


همسر صفایی فراهانی نیز در این جلسه با اشاره به سمت های دولتی که همسرش تا کنون داشته است گفت: همسرم 45 روز است که در انفرادی به سر می برد و فقط دو بار اجازه تماس با منزل داشته است.


وی ادامه داد: همسرم زیر شکنجه است و از هرگونه حقوق شهروندی محروم شده است.


همسر صفایی فراهانی با مکوم کردن دادگاه روز شنبه گفت: این دادگاه بدون حضور وکلا و هیات منصفه و خانواده زندانیان برگزار شد و هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.


وی ادامه داد: تنها هدف برگزار کنندگان این دادگاه منفعل کردن نیروهای سیاسی کشور و ترساندن مردم بود.


همسر صفایی فراهانی ادامه داد د: تنها چیزی که در این دادگاه مطرح شد و به روی ان پافشاری می شود این بود که در انتخابات تقلب نشده است.


وی با انتقاد از قوه قضائیه گفت: مردم دیگر از قوه قضائیه نا امید شده اند.


همسر صفایی فراهانی تصریح کرد: اگر گفته دری نجف آبادی صحت داشته باشد و از زندانیان بی خبر باشد باید به او گفت که اگر از آنچه در کشور می گذرد خبر نداری چرا نشسته ای و نظاره می کنی، استعفا بده!


مادر کاوه مظفری نیز در این جلسه خاطر نشان کرد که پسرش 11 اردیبهشت ماه بازداشت شده بود و پس از 54 روز در 5 تیر آزاد می شود اما مجددا در روز 18 تیر وقتی داشته مادرهمسرش را که بیمار بوده به بیمارستان میی برده است در بین راه دستگیر می شود.


وی ادامه می دهد: منزل پسرم حوالی منطقه درگیری بوده و پسرم به جرم شناخته شدن مجددا دستگیر می شود.


مادر کاوه مظفری افزود: بعد از دستگیری مجدد فرزندم، هیچ مرجع قضایی به ما پاسخگو نیست و هرچه به دادگاه انقلاب و زندان اوین مراجعه م یکنیم می گویند برو و بعدا بیا.


مادر نظر آبادی نیز در جلسه کانون دفاع از حقوق زندانیان بیان کرد: ساعت دو بعد از ظهر روز 24 خرداد ماه نیروهای لباس شخصی به منزل ما آمدند و بدون اینکه حکم قضایی داشته باشند بعد از یک ساعت و نیم جستجو در خانه هرچه دخترم داشت از جمله نوشته ها سی دی ها و کامپیوتر دخترم را با خود بردند.


وی ادامه داد: آنها برای این که من را بترسانند به من گفتند که ما ادمهای 400 کیلویی را با خود می بریم و 40 کیلیو تحویل می دهیم .


وی افزود: در آن زمان دخترم در منزل نبود به همین جهت به محل کار او رفتند و او را دستگیر کردند و با خو.د بردند.


مادر نظر آبادی بیان کرد: وقتی دخترم با منزل تماس گرفت متوجه شدیم که 33 روز در انفرادی بوده است.


وی افزود: اخرین تماسی که فرزندم با منزل داشت مربوط به 14 روز پیش است که به من گفت دیگر به این زودی ها منتظر تماس تلفنی من نباشید.


مادر نظر آبادی گفت: در مراجعاتی که به دادگاه انقلاب و زندان اوین برای ازادی دخترم داشتم جز تحقیر و توهین هیچ چیزی از مسولان نشنیدم.


وی با بیان اینکه هم اکنون دختر من ممنوع الملاقات است، گفت: در پیگیری هایی که داشته ام به من گفته اند که دخترات نباید روزنامه نگار باشد، نباید وبلاگ بنویسد.


وی ادامه داد: دختر من در هیچ ستاد انتخاباتی فعالیت نداشته است و تنها کاری که انجام می دهد، کارهای حقوق بشری است .


مادر نظر آبادی افزود: دختر من در انجمن کودکان کار و خیابات فعالیت می کند و هفته ای چند بار بعد از کارش به بچه ها درس می دهد اما گویا این اقدامات حقوق بشری جرم است!


همسر سعید لیلاز نیز در این جلسه در رابطه با وضعیت همسرش گفت: همسر من 50 روز است که در بازداشت به سر می برد و در این مدت هیچ گونه ملاقات حضوری ای با او نداشته ایم.


وی ادامه داد: همسر من یک روزنامه نگار مستقل است و هیچ اقدام غیر قانونی نیز انجام نداده و تمام فعالیتهای او د رچارچوب قانون صورت گرفته است و من نمی دانم در این 50 روز چه چیزی را باید اعتراف می کرده است.


وی با بیان اینکه همسرش در این 50 روز در زندان انفرادی به سر می برده است، گفت: 50 روز انفرادی به منزله شکنجه روحی و جسمی به شمار می رود و همه می دانند که هر روز انفرادی معادل 10 روز زندان عمومی به حساب می اید.


همسر سعید لیلاز افزود: این که همسر من زنگ بزند و بگوید حالش خوب است برای من کافی نیست باید امکان ملاقات حضوری فراهم شود تا خودم او را ببینم تا باور کنم که سالم است.


مادر ژیلا بنی یعقوب نیز در این جلسه گفت:دخترم و همسرش در حدود 40 روز است که بازداشت شده اند و ما فقط یک بار امکان ملاقات حضوری با آنها را داشته ایم.


وی ادامه داد: آنچه ما را بسیار رنج می دهد این است که نمی دانیم بالاخره چه بر سر عزیزانمان خواهد امد و دخترم هم هر زمانی تماس می گیرد می گوید منتظر آزادی ما نباشید اصلا معلوم نیست که چه زمانی ما را ازاد کنند.


پدر حمزه غالبی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس شاخه جوانان ستاد میر حسین موسوی در این جلسه گفت: فرزند من تنهااقدامی که انجام داده این است که در یکی از ستاد های رسمی انتخاباتی فعالیت کرده و برای این نظام رای جمع کرده است.


وی ادامه داد: کار فرزند من غیر قانونی نبوده و من نمی دانم به کدام اتهام فرزند من را دستگیر کرده اند.


وی گفت: فرزند من اولین تماس با منزل را یک ماه بعد از دستگیری اش داشت و گفت که حالش خوب است.


پدر حمزه غالبی در رابطه با پیگیری هایی که برای آزادی فرزندش انجام داده است، گفت: در مدت بازداشت پسرم تنها کاری که انجام می دهم این است که از صبح تا شب در دادسرا و زندان اوین دنبال ردی از پسرم هستم اما هیچ کس پاسخگو نیست.


وی با بیان اینکه نحوه برخوزد مسولان با مردم در این مدت باعث شده است که مردم نسبت به نظام بدبین شوند گفت: من نمی دانم چه کسی یا چه جریانی از بد نام کردن نظام سود می برد!


همسر عبدالله مومنی نیز در این جلسه گفت: همسر من 46 روز است که در بازداشت به سر می برد و بعد از 23 روز اولین تماس را با منزل داشت.


وی ادامه داد: همسرم تا کنون فقط سه بار با منزل تماس داشته که در این تماس ها هم از وضعیت اسفبار خود در زندان گفته است و این که زیر شکنجه قرار دارد و او را کتک می زنند.


برادر رمضان زاده نیز در این نشست به سوابق مبارزاتی و انقلابی برادرش در قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: برادر من 50 روز است که در حبس به سر می برد و دلیل اصلی دستگیری او نیز این است که همیشه مواضع اش روشن بوده و صراحت لهجه داشته است چیزی که برای دستگیر کنندگان اش قابل تحمل نبود.


وی سپس با نحوه دستگیری برادر ش اشاره کرد و گفت: رمضان زاده را با ضرب و جرح دستگیر کردند زیرا او حاضر نبوده است که بدون حکم قضایی همراه باز داشت کنندگان اش برود.


برادر رمضان زاده گفت: اتومبیل برادرم بعد از دستگیری آغشته به خون بود و شیشه پشت اتومبیل هم شکسته شده بود.


وی ادامه داد: رمضان زاده هر بار که با منزل تماس می گیرد اصرار شدیدی دارد که حالش خوب است و هیچ مشکلی ندارد اما وقتی ما او را روز شنبه در دادگاه فرمایشی دیدیم بسیار لاغر شده بود.


همسر قوچانی نیز در این جلسه گفت: همسر من 46 روز است که بازداشت شده و تنها اقدام او هم این است که وظیفه روزنامه نگاری خود را در زمان انتخابات انجام داده است.


وی با انتقاد از وضعیت بازداشت شدگان اخیر گفت: این افراد دچار شکنجه های روحی و روانی زیادی شده اند و ما نمی دانیم حالا که بازجویی تمام شده است چرا اقدام به آزادی این افراد نم یکنند یا چرا حتی اجازه نمی تدهند که با وکلای خود ملاقات داشته باشند.

مادر مهسا امر آبادی نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: فرزند من 50 روز است که در بازداشت به سر می برد و ما تاکنون موفق شده ایم یک بار با او ملاقات داشته باشیم و به طورکلی فقط سه بار هم تماس تلفنی با منزل داشته است.

وی با انتقاد از دستگاه قضایی کشور ادامه داد: وضع قوه قضائیه در کشور خراب است و هیچ کس پاسخگوی ما نیست ، هیچ کس به فکر این نیست که ما را از بلاتکلیفی خارج کند.

مادر مهسا امر آبادی افزود: دختر من فقط یک روزنامه نگار ساده بود که کار خبری اش را در چارچوب قانون انجام می داد اما او را دستگیر کرده اند در حالی که روزنامه ای که او در ان کار می کرد همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی ادامه داد: دختر من بی گناه دستگیر شده است و نمی دانم او را تحت فشار و بازجویی قرار داده اند تا به چه چیزی اعتراف کند.

مادر حسین اعزازی نیز در این جلسه با بیان اینکه فرزند من حدود 50 روز است که دستگیر شده است گفت: من یک بچه سرطانی دارم و همسرم فوت کرده است و پسرم که نان اور خانه ام بود نیز بی گناه در زندان است.

وی ادامه داد: کار من شده است این که صبح تا شب بین زندان اوین و دادسرای انقلاب در رفت و آمد باشم تا خبری از بتوانم فرزندم را آزاد کنم اما در دادگاه من را خرابکار می خوانند و به من م یگویند اگر زیاد حرف بزنی تو را هم دستگیر می کنیم.

مادر حسام طهماسبی نیز در این جلسه در رابطه با فرزندش گفت: پسز من یک کارگر ساده و کمک خرج خانواده است اما نمی دانم به چه جرمی پلیس او را دستگیر کرده است.

وی ادامه داد: بعد از دستگیری پسرم ، همسرم سکته قلبی کرده و خانواده نیز بسیار نگران است.

مادر حسام طهماسبی با نگرانی از وضعیت فرزندش گفت: فرزند من 18 روز بعد از دستگیری با منزل تماس گرفت و گفت که حالش خوب است اما نزدیک به 15 روز است که دیگر تماسی با خانه نداشته است و تنها اطلاعی که هم اکنون از او داریم این است که می دانیم زنده است و در دادگاه روز شنبه تصویر او را از تلویزیون دیدیم.

وی ادامه داد: پسر من فقط 20 سال دارد و وقتی تصویر او را در دادگاه دیدیم بسیار لاغر و نحیف شده بود.

مادر محمد جعفر نیز در این جلسه گفت: فرزندش 48 روز است که دستگیر شده و فردای دستگیری با خانه تماس گرفته و گفته سه روز دیگر آزاد می شود اما هنوز نیز در زندان به سر می برد.

وی با بیان اینکه فرزندم نان آور خانه است گفت: ما در بلاتکلیفی به سر می بریم و نمی دانیم که بالاخره چه بر سر فرزندمان خواهد آمد.

مادر محمد رضا اسماعیل زاده نیز در این جلسه گفت: فرزند من 30 خرداد دستگیر شده و از ان روز تا کنون فقط دو بار توانستم با او ملاقات داشته باشم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز حدود 15 روز است از او بی خبرم و هر چه به دادگاه انقلاب مراجعه م یکنم به من پاسخی نمی دهند .

وی افزود: رفتار ماموران دادسرا با ما بسیار بی ادبانه است و مدام به ما تذکر داده می شود که در صورتی که زیاد حرف بزنیم ما را هم دستگیر می کنند.

فريده غيرت نيز در اين جلسه گفت: توقع ما از مسوولين اين است كه با بازداشت‌شدگان وقايع اخير با قانون رفتار شود.

وي ادامه داد: حرف ما تكيه بر قانون است و ما مي‌خواهيم قانون اعمال شود.

وي افزود: براساس قانون نمي‌شود كسي را به بدون دليل بازداشت كرد. در صورت بازداشت بايد ظرف 24 ساعت مورد اتهام به فرد بازداشت‌شده تفهيم شود و حكم بازداشت نیز بايد قانوني باشد. بازداشت در شب فقط براي مجرماني است كه امكان فرار آنها و امكان امحاي آثار جرم وجود داشته باشد.

وي افزود: بنابراين وقتي متهمين ما به راحتي در اختيار هستند، در شب گرفتن، محل كار گرفتن و بدين‌گونه وحشيانه‌گرفتن خلاف قانون است.

وي ادامه داد: ماتابع قانون اساسي هستيم ومعتقد هستيم كه قانون اساسي بايد در كشور اجرا شود و به كسي كه خلاف قانون اساسي عمل كند معترض خواهيم شد.

وي گفت: حكم بازداشت محكومان بايد مشخص باشد محل نگهداري بازداشت‌شدگان بايد مشخص باشد.

وي گفت: در خلال اين مدت به دادگاه انقلاب و زندان اوين مراجعات زيادي داشته‌ايم اما پرونده‌هاي متهمان را به مانشان نمي‌دهند محل نگهداري‌شان رامشخص نمي‌كنند اتهامشان را مشخص نمي‌كنند و طول بازداشت را هم مشخص نمي‌كنند و همه اينها برخلاف قانون است. طبق قوانين بعد از تفهيم اتهام بايد كيفرخواست صادر بشود. كيفرخواست بايد به اطلاع وكلا برسد وكلا پرونده‌ها مطالعه مي‌كنند و در دادگاه بايد از خودشان دفاع كنند. در دادگاه روز شنبه هم تعدادي از موكلين برخي از وكلاي ما از جمله صالح نيكبخت در دادگاه حضور داشتند اما دادگاه مانع از ورود وكلاي بازداشت‌شدگان به داخل دادگاه شد و اين خلاف قانون است.

وي گفت: اخيراَ كلمه قانون و قانون‌مداري در اين مملكت بسيار تكرار مي‌شود اما اميدواريم علاوه برشعار، عمل هم به قانون صورت بگيرد.

وي گفت: در گذشته مردم براي شكايت از اينكه به آنها ظلمي روا شده به نيروي انتظامي و قوه قضائيه پناه مي‌بردند اما اكنون از نيروي انتظامي بايد به كجا پناه برد.

وي گفت: چرا قوه قضائيه از خود سلب مسوليت مي‌كند و مي‌گويد ما اين افراد را دستگير نكرده‌ايم.

وي در خاتمه مجدداَ خاطر نشان كرد: 50 تن از وكلا با همکاری كانون دفاع از حقوق اعلام آمادگی کرده اند که به پرونده‌هاي بازداشت‌شدگان اخير رسيدگي كنند و از خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان ن خواست در صورت نياز به وكيل به اين كانون مراجعه كنند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر