غیبت نیمی از فقهای شورای نگهبان در مراسم تحلیف

در مراسم تحلیف ریاست جمهوری که امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نیمی از فقهای شورای نگهبان شامل آیت‌الله غلامرضا رضوانی، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله محمد مومن حضور نداشتند.

به گزارش خبرنگار «آینده» آیت‌الله احمد جنتی و محمدرضا مدرسی یزدی و نیز آيت‌الله صادق لاریجانی که در مراسم تنفیذ حضور نداشت، امروز در مجلس بودند و علاوه بر این 3 فقیه، 6 حقوقدان شورای نگهبان شامل محسن اسماعیلی، حسینعلی امیری، محمدرضا علیزاده، عباس کعبی، غلامحسین الهام و ابراهیم عزیزی در مراسم تحلیف دکتر احمدی‌نژاد شرکت داشتند.
آیت‌الله مومن و آیت‌الله یزدی که هر دو از حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات بودند، در مراسم تنفیذ او که روز دوشنبه برگزار شد نیز غایب بودند و خبرنگار «آینده»، تا کنون اطلاعی از علت این غیبت به دست نیاورده است.
اهمیت عدم حضور 3 فقیه شورای نگهبان از آن روست که در اصل 121 قانون اساسی آمده است: رییس جمهور در جلسه ای در مجلس شورای اسلامی که با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می شود، به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضا می‌نماید.

همسر ابطحی بار دیگر خبرهای دروغین رسانه‌های حامی کودتا را تکذیب کرد

فهیمه موسوی نژاد، همسر محمد علی ابطحی در گفت‌وگو با «موج سبز آزادی» با اشاره به خبری که در برخی روزنامه‌ها درباره محتوای سخنان ابطحی با خانواده‌اش درج شده بود، گفت: ما هیچ وقت چنین سخنانی را از آقای ابطحی نشنیده‌ایم و مشخص نیست که این روزنامه‌ها با چه هدفی دست به انتشار چنین مطالب کذبی می‌زنند.

به گزارش «موج سبز آزادی» روز سه شنبه روزنامه جوان که متاسفانه به‌رغم وابستگی علنی به سپاه پاسداران، هیچ ابایی از خبرسازی و دروغ‌پردازی علیه زندانیان بی‌دفاع ندارد، ادعا کرده بود که ابطحی به خانواده‌اش گفته: «کاملا ‌حالم خوب است،‌ جایم راحت است و اتاق خوبی دارم و ‌روزی دو ساعت در فضایی شاداب قدم می‌زنم ... لازم نیست پیش هیچ کس بروید و فضاسازی کنید .... در این بحث‌های سیاسی و امضاهای دسته جمعی هرگز وارد نشوید. در ایران اتفاق مهمی افتاده و ما هم بخشی از تقصیر را به عهده داریم که باید تقاص آن را پس بدهیم ... اکنون پس از 20 سال توفیق خوبی پیدا کردم و در حال انجام کارهایی هستم که تا کنون فرصتش نبود، مثل خواندن قرآن و تدبر در فهم آن...»!!!

اما در واکنش به این ادعاهای سراسر کذب و داستان‌های خنده‌دار که مشخص نیست از توهمات کدام داستان‌نویسی تراوش کرده، خانم فهیمه موسوی‌نژاد، همسر آقای ابطحی، در گفت‌وگو با «موج سبز آزادی» مطالب منتشر شده در روزنامه سپاه را به کلی تکذیب کرد و گفت: در تماسی که دو شب قبل با همسرم داشتیم، وی بیان کرد که وضعیت و مکان حبس او هم‌چنان مانند گذشته است و هیچ چیز تغییر نیافته است.

موسوی‌نژاد افزود: آقای ابطحی گفت که هنوز در انفرادی به سر می برد و بازجویی‌ها همچنان ادامه دارد. او درباره آینده پرونده‌اش هم اظهار بی‌اطلاعی کرد و در عین حال به ما گفت که منتظر آزادی من به این زودی‌ها نباشید.

گفتنی است روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در شماره امروز، چهارشنبه چهاردهم مرداد، خبر کذب روزنامه دروغ‌پرداز جوان را با تیتر تاسف‌بار «جایم خوب است و پس از 20 سال قرآن خواندم» نقل کرده است که جا دارد در شماره‌ی فردای این روزنامه، این خبر تکذیب و اظهارات همسر آقای ابطحی منتشر شود.

بیانیه آیت‌الله صانعی درباره دادگاه نمایشی روز شنبه

آیت‌الله صانعی، از مراجع بزرگوار تقلید، با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر بی‌ارزش بودن اعترافات زندانیان، تصریح کرد: «همه کساني که به نحوي در نشر اين گونه اعتراف ها دخيل بوده اند، در گناه آنها شريک و سهيم مي باشند و همه آنها مستوجب عذاب افترا و تضييع آبروي مردم هستند، موضوعي که در اسلام از جان انسانها بالاتر است و خواه ناخواه در زماني نه چندان دور، قبل از جزاي آخرت، کيفر و جزاي عمل خائنانه خود را در اين دنيا ودر محکمه اي صالح و عادلانه خواهند ديد.»

به گزارش «موج سبز آزادی» به نقل از سایت دفتر آیت‌الله صانعی، به شرح زیر است:


باسمه تعالي

«وَلاَ تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمْ النَّارُ وَمَا لَكُم مِن دُونِ اللهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ» (113/هود)

تاريخ انقلاب اسلامي پس از رفراندم قانون اساسي، حضوري باشکوهتر و با عظمت تر از انتخابات 22 خرداد را به ياد ندارد. روزها و شبهايي را به ياد داريم که پسران و دختران، مادران و پدران و حتي آنهايي که نمي توانستند در انتخابات مشارکت کنند ، چنان شور و شعفي را به پا ساخته بودند و چنان از آرمانهاي بزرگ معمار و بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (سلام الله عليه) به بزرگي و خوبي ياد مي کردند که انسان از آن همه عظمت ، وحدت و يکپارچگي به وجد مي آمد.

آري، همه به نام دين و به نام آزادي برخاسته از اصول تشيع و براي پاسداري از آرمانها و ارزشهاي شهيدان بخون خفته آمده بودند تا بار ديگر آن هم پس از سي سال به دنيا نشان دهند که آزادي موهبتي است خدادادي و هيچ کس نمي تواند مانع و سلب کننده آن از درياي انسانها باشد. اما چه شد؟ به ناگهان فرزندان انقلاب به گوشه هاي زندان افتادند. جوانان عزيز طعم تلخ باتوم و گاز اشک آور را تجربه کردند و به ناگاه مجروحان و شهدايي بر جاي ماند. اين همه تنها به خاطر اين بود که مشروعيت انتخابات مورد پرسش واقع شده بود. و آيا سزاوار بود که پاسخ انتقاد و اعتراض آنها را چنين بدهيم و ناخواسته ايجاد بحران نماييم و تمام آن اعتراضها را به دول خارجي نسبت داده و بي محابا از سرنوشت محتوم تمام مستبدان و ظالمان ، آنها را وابسته به دنياي غرب بپنداريم؟

ظلم و تعدي تا آنجا پيش رفت که شاهد دادگاه کساني شديم که خود در تمام حوادث پس از انقلاب و دوشادوش تمام مسوولان حضوري فعال و چشمگير داشتند. دادگاهي که هويت و چگونگي آن از پيش مشخص بود،تا جايي که شاهديم نه تنها به مردم، بلکه به نخبگان آنان و کساني که عمر و جواني خويش را وقف خدمت به اسلام، انقلاب و جمهوري اسلامي نموده اند، نيز رحم نکردند و آنها را با انواع فشارهاي روحي و رواني و نگه داشتن طولاني مدت در سلول هاي انفرادي و قطع ارتباط با خارج از سلول و بي خبر نگه داشتن از همه مسائل روبرو ساختند و مهمتر از همه، خانواده هاي بي گناه آنها را از سرنوشت عزيزانشان بي خبر گذاشتند.

با توجه به آيه شريفه قرآن که به طور صريح و روشن هرگونه اعتنا به ستمکاران و ظالمان و اعتماد بر آنان را به خاطر جهاتي از جمله افزايش جرأت ظالمان و سرکوبگران آزادي هاي خداداي، گناهي خطرناک دانسته و با عنايت به کتاب و سنت و عقل، بر خود لازم مي دانم که يک وظيفه شرعي و حکم الهي را در شرائط امروز و مخصوصاً در رابطه با جلسه دادگاه حدود يک صد نفر از متهمان تذکر دهم. دادگاهي که اگر نگوييم در نظام قضايي جهان کم سابقه است، حد اقل در قضاي اسلامي بي سابقه و بدعتي نو به شمار مي آيد و قطعاً با گناهاني همراه مي باشد.

اما آن نکته اي که بايد به آن توجه کرد، صحت اين اعترافات نيست ، مسئله اي که بي ارزش بودن آن برهمگان روشن است، آن هم تنها به اين دليل که در زندان گرفته شده و حسب فرموده امير المؤمنين (عليه السلام) اقرار در زندان و حبس اعتبار نداشته و ندارد، و نه از آن جهت که عمده اعترافات گرفته شده، اقرار در حق ديگران است، که نه تنها بي ارزش، بلکه افترا و تهمت، معصيت کبيره و بر خلاف همه قوانين، حقوق و کرامت انسان هاست و همه کساني که به نحوي در نشر اين گونه اعتراف ها دخيل بوده اند، در گناه آن ها شريک و سهيم مي باشند و همه آن ها مستوجب عذاب افترا و تضييع آبروي مردم هستند، موضوعي که در اسلام از جان انسانها بالاتر است و خواه ناخواه در زماني نه چندان دور، قبل از جزاي آخرت، کيفر و جزاي عمل خائنانه خود را در اين دنيا ودر محکمه اي صالح و عادلانه خواهند ديد.لکن نکته مهمي که بايد مورد توجه قرار گيرد، عبارت از بي اعتنايي به اين اعتراف گيري ها و عدم ترتيب اثر به آن هاست که ترتيب اثر دادن به آن ها هر چند بسيار ناچيز باشد، اعتماد و اعتنا به ظالمين به حقوق ملت و کرامت انسان ها بوده و مخالفتي روشن و آشکار با قرآن و وحي و حکم الهي مي باشد.


درخاتمه همگان بايد از خداوند توانا بخواهند تا استقامت همراه با مسالمت در راه احقاق حق و حاکميت بر سرنوشت خويش را به ما ارزاني دارد و از او متضرعانه بخواهيم که به برکت ايام با برکت شعبانيه و مولود منجي عالم بشريت، به ملت ما صبر و نصر و جزاي خير عنايت فرمايد.


يوسف صانعي

14/مرداد/1388
13شعبان المعظم1430

قسمت دوم سریال تلویزیونی موسوم به دادگاه، عقب افتاد

سران کودتا با مشاهده اعتراضات گسترده مردمی در روز تحلیف و از خوف سرایت این اعتراضات به محل نمایش تلویزیونی موسوم به دادگاه اصلح طلبان، دومین جلسه این دادگاه نمایشی را به روز شنبه موکول کردند.

در اطلاعیه‌ای که به این منظور صادر شده، ادعا شده که به دنبال درخواست استمهال وکلای بازداشت شدگان حوادث اخیر، قاضی صلواتی رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب دومین جلسه را به روز شنبه موکول کرده است.

پیش از این قرار بود صبح فردا (پنجشنبه) دومین جلسه رسیدگی به اتهامات بازداشت شدگان حوادث اخیر برگزار شود و خانواده بازداشت شدگان و دیگر فعالان جنبش سبز اعلام کرده بودند که جلوی دادگاه تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

وبلاگ مادران عزادار راه‌اندازی شد

مادران سوگواری که فرزندان دلیرشان را در حوادث پس از انتخابات از دست داده‌اند، در وبلاگی گرد هم آمده و دل‌مویه‌های خود را می‌نویسند.

به گزارش «موج سبز آزادی»، در این وبلاگ که به نام «مادران عزادار» نامیده شده، مصاحبه‌ها، گفتگوها، برنامه‌های پیش‌رو و نیز روایت مادران عزادار از نحوه شهادت عزیزانشان منتشر می‌شود. علاقمندان می‌توانند برای دنبال کردن مباحث این وبلاگ به آدرس زیر رجوع کنند:
http://www.mournfulmothers.blogfa.com

وقوع دستگیری‌های متعدد در اطراف بهارستان

گزارش‌های رسیده به «موج سبز آزادی» حاکی از وقوع دستگیری‌هایی در میدان بهارستان و اطراف آن در تجمعات صبح امروز است.

بر اساس این گزارش‌ها، بیشتر دستگیرشدگان زنان و دختران هستند و زن‌های پلیس و گشت ارشاد نیز برای این منظور حضور گسترده‌‌ای در اطراف بهارستان دارند.

یکی از گزارش‌ها از دستگیری خانمی که در یک تاکسی نشسته بوده و برای چند لحظه از سرکوب‌ها انتقاد می‌کند، حکایت می‌کند.

گزارش دیگری حاکی از بازرسی تک‌تک جوانانی است که کوله‌پشتی به همراه دارند.

گزارش دیگری هم از انتقال شهروندان دستگیر شده به خودروهای ون سفید که برای جمع‌آوری و انتقال بازداشت شدگان در محل حاضر شده، خبر می‌دهد.

این گزارش حاکی است در یک مورد، ماموران لباس شخصی چند زن را با ضرب و شتم شدید، از سر انداختن حجاب و کشیدن موی سر آنها بازداشت و به خودروهای مخصوص منتقل کرده‌اند.

چرا نمایندگان اروپا در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد حضور داشتند+عکس


با وجود موضع‌گیری‌های تند کشورهای اروپایی در روزهای نخست آشوب‌های پس از انتخابات، انتظار می‌رفت که سفیران کشورهای اروپایی در این مراسم تحلیف احمدی نژاد حضور نداشته باشند اما چرا چنین اتفاقی نیفتاد؟
مراسم تحلیف محمود احمدی‌ نژاد رئیس جمهوری ایران در فضایی آکنده از تنش انجام شد. فضایی که با وجود موضع‌گیری‌های تند کشورهای اروپایی در روزهای نخست آشوب‌های پس از انتخابات، انتظار می‌رفت که با تحریم حضور اروپایی‌ها ملتهب‌تر باشد، اما چنین نشد.
دیپلماسی ایرانی هفته گذشته به نقل از خبرگزاری ایسنا و روزنامه الشرق الاوسط مطلبی تحلیلی درباره احتمال حضور سفرای ایرانی در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی‌ نژاد منتشر کرده بود. این تحلیل بر اساس گفته فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا انجام شده بود که گفته بود، در صورت دعوت دولت ایران از سفرا و نمایندگان کشورهای اروپایی، آنها در صورتی که در تهران باشند، در مراسم تحلیف و تنفیذ محمود احمدی نژاد حضور خواهند یافت.

اخبار صبح چهارشنبه 14 مرداد بسیاری از رسانه‌های دنیا با این خبر آغاز شد که در مراسم تحلیف محمود احمدی‌ نژاد در مجلس شورای اسلامی نماینده اتحادیه اروپا نیز حضور داشت. خبری که تبدیل به خبر نخست شبکه خبری العربیه شد. سفیر سوئد در تهران به عنوان نماینده اتحادیه اروپا که کشورش ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در این مراسم حضور یافت.
هم­زمان با اعلام این خبر، رسانه‌ها اعلام کردند، ایالات متحده محمود احمدی‌ نژاد را به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایران به رسمیت می‌شناسد.
این در حالی است که آنگلا مرکل صدر اعظم روز گذشته اعلام کرد، به محمود احمدی نژاد پیام تبریک نخواهد فرستاد چرا که فکر می‌کند فردی که بر سر انتخابش شک و شبهه وجود دارد لزومی نمی‌بیند که به او تبریک دهد.
پیش از این نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و دستگاه وزارت امور خارجه این کشور نیز به انتخاب محمود احمدی‌نژاد به دیده منفی نگریسته بودند و نسبت به آن شک و شبهه وارد کرده بودند.
پرسشی که برای بسیاری به وجود آمده است، این است که چرا اروپایی‌ها نسبت به انتخابات ایران موضع خود را تغییر دادند و حاضر به حضور در این مراسم شدند. مگر خودشان نگفته‌ بودند که چگونگی انتخاب احمدی‌ نژاد پرسش‌های بسیاری ایجاد کرده و سلامت انتخابات زیر سئوال است؟ آیا مگر خودشان نسبت به تحولات پس از انتخابات ایران ابراز نگرانی نکرده بودند؟ پس چرا حاضر به حضور در مراسم تحلیف او شده‌اند؟
پاسخ این پرسش‌ها را با کمی دقت به مواضع و خواسته‌های اروپا و وارد شدن به زاویه دید دیپلماتیک می‌توان یافت.
نخستین موضوع به نگرانی اروپا از ایران باز می‌گردد. اروپایی‌ها از هسته‌ای شدن ایران نگرانند و دائما اعلام می‌کنند که تلاش دارند ماهیت فعالیت هسته‌ای ایران را بدانند. هنگامی که غلامحسین آقازاده رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از سمت خود استعفا داد شایعه‌ای مطرح شد مبنی بر این که ایران به دنبال دست یابی به سلاح هسته‌ای است و تا شش ماه دیگر در دشت لوت آزمایش هسته‌ای انجام خواهد داد. منبع این شایعه خبرگزاری نووستی روسیه بود. برخی منابع مدعی بودند که استعفای آقازاده با این شایعه مرتبط است. گرچه سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صراحت گفت، ایران هیچ وقت به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و هیچ وقت هم نخواهد بود. اما روند این موضوع از زمان شایعه تا زمان تکذیب آن از سوی سردار جعفری باعث افزایش نگرانی‌های غرب شد. اگر به یاد داشته باشیم ضرب الاجلی که غرب به ایران برای آغاز مذاکرات تا پایان سپتامبر داد نیز هم‌زمان با همین شایعات بود. غرب این روزها به دنبال درگیری با ایران نیست. چرا که در افغانستان عراق هنوز زمین‌گیر است و خوب می‌داند اگر بخواهد با ایران وارد جنگ شود روزهای جهنمی را باید تجربه کند. چرا که ایران، عراق و افغانستان نیست. بنابر این به مذاکره روی می‌آورد. لزوم مذاکره هم حفظ روابط با ایران و حفظ زمینه‌های مذاکره است.
دیگر این که به هر صورت اروپا خواهان حفظ رابطه با ایران است. اروپایی‌ها نمی‌توانند به راحتی از کنار ایران بگذرند. چرا که در حال حاضر به رابطه با ایران در هر شرایطی نیاز دارند. به ویژه این که با رقبای مهمی چون روسیه و چین رو به رو هستند که در بخش‌های اقتصادی و انرژی می‌توانند سریعا بازارهای اروپا را آن هم در این دوره از بحران اقتصاد جهانی ار دستشان خارج کنند. منافع اقتصادی بسیار متوجه غربی‌ها است. نزدیک به 30 میلیارد دلار به تنهایی حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین است. در مبحث انرژی ایران دومین کشور تولیدکننده نفت جهان است. ایران و فرانسه در صنعت خودروسازی همکاری‌های گسترده‌ای دارند که حتی تحریم‌ها نیز نتوانسته آن را تحت الشعاع قرار دهد.
به غیر از منافع اقتصادی در منافع سیاسی نیز اروپایی‌­ها مشترکاتی با ایران دارند. ایران در منطقه ژئوپلتیک و استراتژیک بسیار مهمی قرار دارد که هر گونه بی‌اعتنایی به آن می‌تواند به منافع غرب نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز صدمه بزند. در افغانستان، عراق، فلسطین، لبنان، سوریه، امریکای لاتین و حتی اروپا، غرب به وجود ایران و تفاهم با آن نیاز دارد.
مسئله دیگر اوضاعی است که غرب در آن گرفتار شده است. اکنون عراق و افغانستان اوج بحران‌های بین‌المللی غرب را رقم زده‌اند. شاید این مسئله در عراق روند کندتری به خود گرفته باشد اما در افغانستان مسئله بسیار پررنگ است. مسئله افغانستان باعث پیچیده شدن تحرکات سیاسی در بریتانیا، آلمان و فرانسه شده است. ناتو به فکر تحرکات تازه برای خروج از باتلاق افغانستان افتاده است. به این باتلاق اکنون پاکستان هم اضافه شده است. در این میان ایران کشوری است که از استقرار لازم برخوردار است و دنیای غرب به هیچ عنوان مایل نیست استقرار ایران به هم بخورد تا حلقه ناامنی منطقه از افغانستان تا عراق یکپارچه شود. از این رو نیازمند به ایران باثبات هستند. ایرانی که متزلزل نباشد و بتواند کنترل مرزهای خود را داشته باشد.
برای رسیدن به این خواسته‌ها غرب نیازمند گفت و گو با ایران است. لازمه گفت و گو وجود خانه سیاسی در کشورهای مختلف است. این خانه را سفارتخانه‌ها تشکیل می‌دهند و حلقه ارتباطی تهران با کشورهایشان هستند. بنابر این چاره‌ای جز این ندارند که از ایران دلجویی کنند و تا آنجا که می‌توانند با ایران کنار بیایند. مضافا بر این که فراموش نکنیم اولویت سیاست خارجی غرب اعم از اروپا و امریکا در برابر ایران گفت و گو و مذاکره است و این گفت و گو نیز ملزوماتی دارد که اروپایی‌ها را ناچار می‌سازد که در برخی موارد از مواضعشان عقب‌نشینی کنند. مثل شرکت در مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی.
منبع:دیپلماسی ایرانی

وکیل نبوی، تاج زاده و میردامادی: دادگاه فردا غیرقانونی است؛ در آن شرکت نمی‌کنم

وکیل تاج زاده، میردامادی و بهزاد نبوی تاکید کرد: به دلیل فراهم نبودن مقدمات قانونی دادرسی و به درخواست خانواده های موکلان خود، فردا در جلسه دادگاه حضور نخواهم یافت.

هوشنگ بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده های تاج زاده، نبوی و میردامادی، گفت: پس از درخواست رسمی خانواده های این متهمان برای پذیرش وکالت، وکالت نامه خود را به دادستان تهران ارائه کردم.

وی افزود: در همین راستا، صبح امروز به شعبه 15 دادگاه انقلاب مراجعه کردم، اما قاضی صلواتی در شعبه حضور نداشت. زمانی که از رئیس دفتر شعبه، محل دادگاه و نام افرادی را که قرار است فردا محاکمه شوند جویا شدم، به من اعلام کرد چنانچه وکالت شما در پرونده ثبت شده باشد باید برای جلسه فردا از شما دعوت شود.

پوربابایی با تاکید بر اینکه ابلاغیه ای برای شرکت در جلسه دادگاه فردا برای وی ارسال نشده است، خاطر نشان کرد: با این توصیف روند رسیدگی به این پرونده قانونی نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه از مقدمات قانونی دادرسی، ملاقات با موکلان در زندان، مطالعه پرونده و فرصت لازم جهت دفاع از موکلان است و هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است، در جلسه فردا حضور نخواهم یافت.

وی افزود: خانواده های این متهمان نیز طی درخواستی رسمی از
اینجانب خواسته اند تا رعایت کامل قانون در فرایند دادرسی، از حضور در جلسه دادگاه موکلان خودداری کنم.

واکاوی رفتار سیاسی یک نماینده فرصت‌طلب

یادداشت زیر را یکی از مخاطبان «موج سبز آزادی» در نقد عملکرد یک نماینده مجلس برای ما فرستاده که بدون هیچ ویرایشی در ادامه می‌خوانید:

وظیفه خودم میدونم این مسایل رو درباره آقای مهدی سنایی نماینده شهرمون براتون بنویسم امیدوارم به اطلاع همه برسونید.

ایشون وقتی کاندیدا شدن با حمایت اصلاح طلبا و مخصوصا آقای خاتمی رای آوردن. یعنی ما جوانها و فرهنگی ها و تحصیل کرده ها به خاطر اینکه یه نماینده اصلاح طلب بفرستیم مجلس بهش رای دادیم. ولی با کمال تاسف از وقتی وارد مجلس شده هیچی جز نمایش و زرنگ بازی ازش ندیدم

اصلا انگار فقط داره برا خودش هی تبلیغ میکنه و یه جوری هم رفتار میکنه که هیچکدوم از دو طرف بهش گیر ندن. ولی توی این انتخابات و تنفیذ و تحلیف دستش رو شد

من نمیخوام آبروی یه آدم رو ببرم و تهمت بزنم. فقط میخوام چند نمونه از رفتارهاشو بگم خودتون قضاوت کنید

1- آقای سنایی بعد از ورود به مجلس به جای اینکه عضو فراکسیون خط امام بشه و در جلساتش شرکت کنه، رفت خودش با اصولگراهای بی خاصیت یه فراکسیون به نام اقتدار ملی زد که تنها خاصیتش اینه که ایشون به عنوان رییس فراکسیون مصاحبه های بی خطر و تبلیغی بکنه. این فراکسیون حتی در انتخابات از مهندس موسوی حمایت نکرد و بیانیه نداد

2- آقای سنایی در انتخابات ریاست جمهوری حتی یک سخنرانی به نفع آقای موسوی در شهر انجام نداد و اصلا ایام تبلیغات نیومد نهاوند. فقط با اصرار طرفدارهای اصلاح طلب که ازش میخواستن بیاد جدی از موسوی حمایت کنه فقط و فقط یه پیام چند خطی به یه روزنامه محلی داد.همین

3- آقای سنایی قبل از انتخابات در جلسه انتخاباتی فراکسیون اقلیت شرکت نکرد ولی در جلسه انتخاباتی فراکسیون اکثریت شرکت کرد

4- آقای سنایی هیچگونه اعتراضی به نتایج انتخابات نکردن و یکبار هم اسم تقلب نیاوردن، درحالیکه شهر ما نهاوند یکی از جاهایی بود که بیش از 100%واجدین شرایط رای داشت! در انتخابات مجلس هشتم خود سنایی 25هزار رای داشت و کل رای 11تا کاندیدا به 70 هزار نرسید، در حالی که توی انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کردن نهاوند 110 هزار رای داشته و احمدی نژاد 86000 رای آورده!!! و با همه اینا نماینده مثلا اصلاح طلب ما کوچکترین اعتراضی نکرد

5- آقای سنایی بیانیه نمایندگان در حمایت و درخواست آزادی زندانیان سیاسی رو امضا نکرد

6- آقای سنایی نامه ذلیلانه 220 نماینده جهت تشکر از رهبری رو امضا کرد

7- مهدی سنایی از معدود نمایندهای مثلا اصلاح طلبی بود که در مراسم تنفیذ شرکت کرد
8- آقای سنایی از معدود نمایندهای مثلا اصلاح طلبی بود که در تحلیف هم شرکت کرد
آیا واقعا این نماینده اصلاح طلبه؟ این نماینده وطن دوسته؟
کی قراره این نماینده مثلا اصلاح طلب به درد و داد مردم برسه؟

تا جایی که ما دیدیم این آدم داره به نام اصلاح طلبها و به کام خودش و دیکتاتورها نمایندگی میکنه
متاسفانه اینجا توی شهرستان هم اطلاع رسانی ضعیفه و درک سیاسی کمه

ما صدامون به جایی نمیرسه ولی خواهشم اینه که شما توی سایتتون اطلاع رسانی کنید
نذارید یه عده مثل بهزاد نبوی و تاج زاده و میردامادی و امین زاده و هزاران تن دیگه زجر بکشن و اینها از نام اونا و برچسب اصلاح طلبی استفاده کنند

گزارش مشروح جلسه مطبوعاتی خانواده‌های زندانیان سیاسی

به نقل از سایت نوروز


فخرالسادات محتشمي‌پور همسر مصطفي تاج‌زاده در جلسه سه شنبه صبح انجمن دفاع از حقوق زندانيان كه با حضور برخي از خانواده‌هاي زندانيان حوادث اخير برگزار شد، گفت: بسياري از كساني كه هم‌اكنون در زندان هستند هيچ كاري نكردند جز نقد خيرخواهانه نظام و اقدام براي افزايش مشاركت سياسي و مشروعيت‌بخشيدن به نظامي كه به آن اعتقاد دارند و خون‌ها به پاي آن ريخته شده است.


وي ادامه داد: بسياري از شخصيتهاي نظام كه در زندان هستند در قبل از انقلاب نيز طعم زندان را چشيده بودند و در پيروزي انقلاب اسلامي نيز نقش‌هاي مهمي بر عهده داشتند.


محتشمي‌پور با بيان اينكه برخي از دستگيرشدگان زندگي خود را براي پاسداري از مرزهاي ايران گذاشتند ا ما هم اكنون در شرايط بدي در زندان‌ها به سر مي‌برند، گفت: كارنامه فعاليت‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي اين افراد كاملاَ مشخص است و با رجوع به آنها مي‌توان به حقايقي در رابطه با شخصيت اين افراد پي برد.


وي سپس به اقداماتي كه تاكنون براي آزادي زندانيان حوادث اخير انجام شده است پرداخت و گفت: حركت اول دادخواهی از علما و اطلاع‌رساني در مورد وقایع اخیر و درخواست اعلام موضع در مورد حوادث اخیر از علما بود.


همسر مصطفي تاج‌زاده گفت: قرار نبود در جمهوري اسلامي ما حق‌كشي شود و خون مظلوم ريخته شود قرار بود همه بتوانند حرف بزنند و از راي خود دفاع كنند اما با آنها شيانه برخورد شد و اكنون وظيفه علما است كه در رابطه با اتفاقات اخير مواضع خود را روشن كنند.


وي اقدام بعدي را مكاتبه با رئيس قوه قضائيه و رئيس قوه مقننه عنوان كرد وگفت: در اين مكاتبات سعي داشته و داريم كه ملاقات حضوري با اين افراد داشته باشيم.


محتشمي‌پور مراجعه به مجلس و گفت‌وگو با فراكسيون خط امام از جمله گفت‌وگو با ابوترابي را از جمله ديگر اقدامات دانست و گفت: قول ملاقات با برخي از نمايندگان مجلس را گرفته بوديم اما متاسفانه به تعطيلي مجلس برخورديم.


وي ادامه داد: نشست و گفت‌وگو با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس خبرگان از ديگر اقدامات ما بود كه در اين جلسه هاشمي‌رفسنجاني نقطه‌نظرات خود را نسبت به حوادث اخير ابراز كردند كه مي‌توان گفت نقطه‌نظر ايشان همان‌هايي بود كه در خطه‌هاي نماز جمعه بيان شد.


همسر مصطفي تاج‌زاده گفت: هدف ما اين بوده و هست كه با درد و دل با مسوولان نظام از درون نظام مشكلات به وجود آمده را برطرف كنيم.


وي سپس به انتقاد از عملكرد رسانه ملي پرداخت و گفت: رسانه ملي در حوادث اخير دروغ‌پردازي‌هاي زيادي انجام داده و سعي در خدشه‌دار كردن حركت اصيل مردمي داشته است.


وي با بيان اينكه هم‌‌اكنون نيز مانند زمان شاه مردم اعتماد خود را نسبت به رسانه ملي از دست دادند، گفت: در زمان انقلاب مردم براي اينكه از وقايعي كه در كشور خودشان اتفاق مي‌افتد مطلع شوند از راديوي بي‌بي‌سي استفاده مي‌كردند براي اينكه رسانه ملي خبر ها را وارونه پوشش می داد و اكنون نيز چنين شده است.


محتشمي‌پور از رسانه ملی خواست امكان بیان نظرات به افراد معترض داده شود و ادامه داد:‌ اگر رسانه ملی امکان ارائه نظرات را به طور زنده و مستقیم برای ما فراهم کند به شدت از آن استقبال خواهیم کرد و به نظام جمهوري اسلامي به خاطر انجام چنين اقدامی خواهيم گفت.


وي ادامه داد: در اوايل انقلاب رسانه ملي يك دانشگاه بود و همه صداها در تلويزيون پخش می شد و چه مهم بود كلام بود نه گوينده كلام.


وي گفت: در زندان بازداشت‌شدگان را از حوادث بيرون بي‌خبر نگه مي‌دارند و مسائل را همدشان مي‌خواهند به عنوان واقعيت به آنها القا مي‌كنند.


وي ادامه داد: مسوولان مدام تكرار مي‌كنند كه بازداشت‌شدگان تحت شكنجه قرار ندارند و خود زندانيان هم در ملاقات‌هاي حضوري به شدت بر اين موضوع اصرار دارند كه تحت شكنجه قرار نگرفتند اما نكته در اينجاست كه فقط شكنجه جسمي نيست.


شكنجه‌هاي رواني اثري بسيار بدتر از آنچه شكنجه جسمي مي‌تواند و دستگير شده داشته باشد باقي مي‌گذارد و اين افراد بايد تحت درمان پزشك قرار گيرد تا روح و روان آنها به حالت عادي برگردد.


محتشمي‌پور تصريح كرد: بنابراين اعلام مي‌كنيم به همين ميزان وقت گذاشته شده تا اين افراد به مرحله‌اي برسند كه طوطي‌وار حرف‌هاي بازپرسان خود را تكرار كنند همان مقدار زمان نيز لازم است تا روح و روان اين افراد به حالت عادي برگردد و وقتي پزشك تائيد كرد كه اين افراد در سلامت كامل به سر مي‌برد آن‌وقت ما حرف‌هاي آنها را مي‌پذيريم.


وي ادامه داد: بنابراين در حال حاضر يك كلام از آنها براي ما قابل پذيرش نيست.


وي در رابطه با جريان اعتراف‌‌‌گيري‌هاي اخير گفت: در جريان اين اعتراف‌ها سعي شده است براي چهره‌هاي شاخص نظام پرونده‌ٍسازي شود و اين روند از نظر ما محكوم است.


وي ادامه داد: اگر سندي از چهره‌هاي شاخص نظام داشتند چرا آنها را 45 روز در سلول انفرادي نگه مي‌داشتند چرا آنها را از اخبار بيروني دور نگه مي‌داشتند. چرا به خانه‌ها حمله مي‌بردند تا سندي بر عليه آنها پيدا كنند اگر اسناد و مدارك در كيفرخواست آنها وجود دارد پس دنبال چه مي‌گردند و اين بازي‌ها چيست.


وي با بيان اينكه بسياري از افرادي كه هم‌اكنون دستگير شدند به خاطر اين است كه حقوق شهروندي آنها رعايت نشده است، گفت: تنها جرم اينها شركت در تجمعات آرام بود وقتي به شهروندان اجازه داده نمي‌شود كه در تجمعات آرام شركت كنند و به تجمعات مجوز داده نمي‌شود بسياري از افراد بي‌گناه دستگير خواهند شد.


وي افزود: مردم ايران هرگز اجازه نخواهند داد كه كسي از دهان آنها حرف بزند و خود سكوت و خفقان اختيار كنند.


وي گفت:‌ ملت ايران از طريق انتخابات حرفش را زد اگر امروز ملتهب است درباره صحت انتخابات شك دارد زيرا كميته صيانت از آراي ستادهاي انتخاباتي مسائلي مبني بر تقلب در انتخابات را مطرح كردند.


وي افزود: دلسوزان و خيرخواهان نظام بايد براي اصلاح امور اقدام كنند و زندانيان سياسي را هر چه زودتر آزاد كرده و از خانواده‌هاي آنها دلجويي شود.


همسر مصطفی تاج زاده ادامه داد: بر اساس قانون اساسی قوه قضائیه باید استقلال عمل داشته باشد اما گویا در حال حاضر قوه قضائیه بر خلاف قانون اساسی استقلال ندارد .


وی ادامه داد: هم اکنون قوه قضائیه و هاشمی شاهرودی خود را کاره ای نمی دانند و می گویند که رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان از دست انها خارج است اما ما منتظر جواب هستیم و عدم پاسخگویی نشان می دهد که نیروهای دیگری هستند که اختیار قوه قضائیه را در دست گرفته اند و تصمیم گیری می کنند.


محتشمی پور گفت: بالاخره ما خانواده های بازداشت شدگان باید بدانیم که عزیزان ما دست کدام جلاد هستند.


وی خطاب به خانواده های بازجویان و دستگیر کنندگان حوادث اخیر گفت: شما فکر می کنید نانی که به سر سفره خانه های شما می آید حلال است؟ اگر نه شما نیز به ما بپیوندید.


همسر زید آبادی در این جلسه با بیان اینکه همسرش 23 خرداد ساعت 10 شب همسرش از خانه ربوده شده است و 50 روز است او را ندیده، گفت: احمد زید آبادی در تاریخ نهم تیر یک بار با او تماس داشته که روحیه اش بد نبوده اما نمی دانسته که در کدام بند زندان اوین نگداری می شود.


وی ادامه داد: تماس بعدی همسرم در حدود یک ماه پیش بود که هنگامی که تلفن کرد روحیه اش خراب بود، حالش بد بود و صدای عذاب کشیده ای داشت، بغض کرده بود و مشخص بود که فشار روحی شدیدی را تحمل می کند و این بار اصلا از موقعیت مکانی خود اطلاع نداشت.


همسر زید آبادی اخرین تماس تلفنی همسرش را مربوط به سه روز پیش عنوان و اظهار کرد: بار آخر نیز که تماس گرفت اندکی روحیه اش بهتر شده بود اما همچنان آثار درد و رنج در صدایش مشهود بود.


وی گفت: وقتی از او پرسیدم که کجا هستی، صدای بازپرس اش را شنیدم که گفت بگو یک جایی در تهران، یک جایی در اوین.


همسر زید ابادی افزود: اما شماره ای که بر روی تلفن افتاده بود مکانی در شرق تهران را نشان می داد.


همسر زید آبادی تصریح کرد: همسرش در ازن مکالمه تلفنی به او گفته است که زندانی که هم اکنون تجربه می کند بسیار شرایط بدی دارد و با زندانی که در سال 79 تحمل کرده است بسیار وحشتناک تر است.


وی با انتقاد از مراجع قضایی و قانونی گفت: در مدتی که همسرم دستگیر شده است هیچ مرجع قضایی و قانونی به ما پاسخگو نیست .


وی ادامه داد: هر بار که به آقایان مرتضوی، حداد و دری نجف آبادی مراجعه کرده ام و خواستار رسیدگی به وضعیت همسرم شده ام، گفته اند که بازداشت ها دست قوه قضائیه نیست.


همسر زید آبادی با بیان اینکه معلوم نیست زید آبادی را چه کسی دستگیر کرده است، گفت: همسر من غیر قانونی دستگیر شده است و گویا دستگیر شدگان ربطی به سه قوه کشور ندارند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند.


وی ادامه داد: قوه قضائیه می گوید من کاره ای نیستم و من نمی دانم شاهرودی به عنوان رئیس قوه قضائیه پس چه کاره است.


وی با اظهار تعجب از تاکید همسرش برای اینکه با هیچ کس صحبت نکند و اقدامی انجام ندهد ، تصریح کرد: مگر می شود با کسی صحبت نکنم و پیگیر کار همسرم نباشم، همسر من را 50 روز است که دستگیر کرده اند و انتظار دارند که صدا از هیچ کس بیرون بیاید.


وی افزود 50 روز است که خواب و خوراک ندارم .


همسر زید آبادی گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و هیچ کس پاسخگوی خانواده زندانیاتن نباشد به شورای حقوق بشر سازمان ملل شکایت خواهیم کرد شاید آنها کاری برای ما انجام دهند.


همسر تاجرنیا نیز در این جلسه اظهار کرد: همه کسانی که بازداشت شده اند، از نظر جسمی و روحی اذیت های فراوانی می شوند.


وی میانگین تماس بیشتر دستگیر شدگان با خانواده هایشان را دو هفته یکبار عنوان کرد و گفت: تعجب بیشتر خانواده های زندانیان از اصرار بیش از حد بازداشت شدگان است که می خواهند به خانواده های خود بقبولانند که هیچ گونه آزاد و اذیتی نمی بیننند و شرایط بسیار مناسبی دارند .


وی ادامه داد: همه بازداشت شدگان از خانواده های خود م یخواهند که پیگیر کار آنها نباشند و به هیچ مرجع قضایی مراجعه نکنند و با هیچ رسانه ای مصاحبه نکنند.


همسر تاجرنیا با انتقاد از وضعیت بازداشت شدگان بیان کرد: این افراد هیچ گونه دسترسی به دنیای بیرون ندارند و نمی دانند که چه اتفاقاتی در بیرون از زندان می گذرد و حتی حق ملاقات با وکلای خود را نیز ندارند در حالی که از نظر قانونی داشتن وکیل حق این افراد است .


وی با انتقاد از نمایش اعتراف گیری ها در رسانه ملی گفت: اگر بازجویی ها تمام شده است، پس این " شوی تلویزیونی که به مردم نشان می دهند چیست. چرا دستگیر شدگان رابدون اینکه وکیل شان در جریان باشد به دادگاه می برند و اجازه نمی دهند وکلا از موکلین خود دفاع کنند.


وی افزود: چرا هنوز به متهمان تفهیم اتهام نشده است؟


وی با انتقاد از نحوه حضور چهره های سیاسی در دادگاه روز شنبه نیز بیان داشت: بر اساس قانون، زندانی های سیاسی می توانند در دادگاه با لباس شخصی حاضر شوند در صورتی که در تلویزیون دیدیم افراد را با لباس زندانی به دادگاه آورده اند.


همسر تاجرنیا افزود: این افراد چهره های این نظام و افراد با آبرویی هستند، چرا این قدر با اعصاب مردم ایران بازی می کنند؟


همسر تاجرنیا با بیان اینکه ما به جریان دستگیری ها از ابتدا انتقاد داریم، گفت: حتی حکم دستگیری که برای بردن این افراد آورده می شود غیر قانونی است. این حکم ها به صورت دسته جمعی از سوی قاضی مرتضوی صادر شده و از اسامی افراد در ان یادی نشده است. و در این حکم ها نوشته شده است که در صورتی که در را باز نکردند می توانید در را بشکنید و وارد خانه شوید.


وی با انتقاد از چگونگی دستگیری زنان و دختران نیز گفت: آیا این درست است که 7-8 مرد، به خانه حمله کنند و زنی را که تنها در خانه است با خود ببرند؟


همسر تاجرنیا گفت: روز پنجشنبه قرار است یک دادگاه فرمایشی دیگر برگزار شود و شنیده شده قرار است عده دیگری را برای اعتراف به دادگاه بیاورند، از خانواده های دستگیر شدگان می خواهیم که در صورتی که اعلام کردند وکلا و خانواده ها می توانند به دادگاه بیایند از ورود به دادگاه خودداری کنید چون وقتی وکلا پرونده متهمان را مطالعه نکرده اند و نمی توانند از موکلین خود دفاع کنند حضور آنها در دادگاه چه فایده ای خواهد داشت.


هنگامه رضوی همسر بهزاد نبوی در جلسه کانون دفاع از حقوق زندانیان بیان کرد: همسر من 50 روز است که دستگیر شده و تا 45 روز از بازداشت او من هیچ اطلاعی از سرنوشت همسرم نداشتم .


وی ادامه داد: با توجه به این که همسر من مسن ترین زندانی سیاسی است و بیماری قلبی دارد و 68 ساله است، در این مدت بسیار نگران سلامتی همسرم بودم .


هنگامه رضوی با بیان اینکه 5 روز پیش با همسر خود تماس تلفنی داشته گفت: 5 روز پیش کسی از زندان اوین با من تماس گرفت و برایم شرط گذاشت که در صورتی می توانم با همسرم صحبت کنم که هیچ گونه اطلاعی از اخبار سیاسی بیرون به او ندهم و من نیز به ناچار قبول کردم .


وی ادامه داد: وقتی با همسرم صحبت می کردم متوجه شدم که به او نیز تذکر داده شده است که فقط اجازه حال و احوال پرسی دارد و به او گفته اند اگر کوچکترین صحبتی در رابطه با مسائل دگی رصورت گیرد مکالمه تلفنی قطع می شود و دیگر به او اجازه نخواهند داد که تماسی با منزل داشته باشد.


همسر بهزاد نبوی افزود: همسر من در رابطه با اینکه در کجا نگهداری می شود هیچ گونه اطلاعی نداشت و جز احوال پرسی نیز صحبتی از خود نکرد و اکنون نیز بعد از گذشت 5 روز دوباره هیچ گونه خبری از او ندارم.


وی با انتقاد از اینکه کسی در کشور در رابطه با وضعیت بازداشت شدگان پاسخگو نیست، گفت: ما نمی دانیم چه کسی دارد این بازداشت ها را اداره می کند در حالی که همه مراجع قانونی از چگونگی وضعیت همسران و فرزندان ما اظهار بی اطلاعی می کنند.


هنگامه رضوی در رابطه با دادگاه روز شنبه گفت: این دادگاه فرمایشی بود و بیشتر به یک " شو تلویزیونی " شباهت داشت.


وی با محکوم کردن اعتراف گیری ها افزود: گویا مسولان کشور نمی دانند که این روشها دیگر کهنه شده است و همه اقشار جامعه با این روشها آشنا هستند.


وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: صدا و سیما با بودجه مردم اداره می شود، با مالیاتی که از مردم می گیرند می چرخد آن وقت در این رسانه ملی بر علیه مردم حرف می زنند.


هنگامه رضوی در مورد همسرش گفت: نبوی در زمان شاه مبارز بود و بهترین سالهای جوانی اش را برای دفاع از این نظام در زندان انفرادی به سر برده است و هم اکنون نیز در زندان جمهوری اسلامی به سر می برد.


وی ادامه داد: همسر من سالها در این نظام زحمت کشیده است، در مجلس ششم بوده، همکار شهید رجایی بوده ، سخنگوی دولت بوده، چطور می خواهند بگویند که وابسته به خارج است؟


همسر بهزاد نبوی افزود: حتی در ذهن همسر من نمی تواند خطور کند که بخواهد به این نظام آسیب بزند.


وی افزود: کسانی که همسر من را دستگیر کرده اند در واقع دارند آبروی نظام را می برند و لطمه ای که دستگیر کنندگان حوادث اخیر به این نظام زدند هیچ کس نتوانسته بود به جمهوری اسلامی وارد کند.


همسر عبد الفتاح سلطانی نیز در این جلسه با بیان اینکه همسر من کا رحقوقی می کند و با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری دارد، گفت: همسر من همیشه به قانون مداری اعتقاد داشته و معتقد است اگر قانن اجرا نشود سنگ روی سنگ بند نمی شود.


وی در رابطه با دستگیری همسرش گفت: عبد الفتاح سلطانی را ساعت 5 بعد از ظهر روز 26 خرداد در دفترش دستگیر کردند در حالی که حکمی که برای دستگیری او اورده بودند، نام همسرم در ان نبوده و به دستگیری های خیابانی مربوط می شده است و بازرسی دفتر کار نیز بدون مجوز صورت گرفته است


همسر عبد الفتاح سلطانی افزود: همسر من به خاطر اینکه غیرقانونی دستگیر شده است در زندان به هیچ سوالی جواب نداده است.


وی با بیان اینکه بی طرفی در دستگیری همسر من رعایت نشده است، تصریح کرد: قرار بازداشت همسر من از جانب کسی صادر شده که همسرم قبلا از او شکایت کرده است.


وی ادامه داد: همسر من از آقایان مرتضوی، حداد و راسخ شکایت کرده بود و کسی که قرار بازداشت همسر من را امضا کرده بود آقای راسخ بود.


همسر عبد الفتاح سلطانی خاطر نشان کرد: در زندان به همسر من گفته شده است که در صورتی که قبول کند با کانون مدافعان حقوق بشر هیچ گونه همکاری نداشته باشد ازاد خواهد شد و در غیر این صورت به 10 سال زندان محکوم اش می کنند اما همسرمن نپذیرفته است که با این کانون همکاری نداشته باشد.


وی ادامه داد: مدعیان اسلامی از همسر من خواسته اند که مدافع حقوق بشر نباشد تا آزاد شود!


همسر عبد الفتاح سلطانی در رابطه با وضعیت همسرش گفت: همسر من 26 روز هواخوری نداشته و تا دو هفته نیز اجازه حمام رفتن به او نداده بودند.


همسر صفایی فراهانی نیز در این جلسه با اشاره به سمت های دولتی که همسرش تا کنون داشته است گفت: همسرم 45 روز است که در انفرادی به سر می برد و فقط دو بار اجازه تماس با منزل داشته است.


وی ادامه داد: همسرم زیر شکنجه است و از هرگونه حقوق شهروندی محروم شده است.


همسر صفایی فراهانی با مکوم کردن دادگاه روز شنبه گفت: این دادگاه بدون حضور وکلا و هیات منصفه و خانواده زندانیان برگزار شد و هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.


وی ادامه داد: تنها هدف برگزار کنندگان این دادگاه منفعل کردن نیروهای سیاسی کشور و ترساندن مردم بود.


همسر صفایی فراهانی ادامه داد د: تنها چیزی که در این دادگاه مطرح شد و به روی ان پافشاری می شود این بود که در انتخابات تقلب نشده است.


وی با انتقاد از قوه قضائیه گفت: مردم دیگر از قوه قضائیه نا امید شده اند.


همسر صفایی فراهانی تصریح کرد: اگر گفته دری نجف آبادی صحت داشته باشد و از زندانیان بی خبر باشد باید به او گفت که اگر از آنچه در کشور می گذرد خبر نداری چرا نشسته ای و نظاره می کنی، استعفا بده!


مادر کاوه مظفری نیز در این جلسه خاطر نشان کرد که پسرش 11 اردیبهشت ماه بازداشت شده بود و پس از 54 روز در 5 تیر آزاد می شود اما مجددا در روز 18 تیر وقتی داشته مادرهمسرش را که بیمار بوده به بیمارستان میی برده است در بین راه دستگیر می شود.


وی ادامه می دهد: منزل پسرم حوالی منطقه درگیری بوده و پسرم به جرم شناخته شدن مجددا دستگیر می شود.


مادر کاوه مظفری افزود: بعد از دستگیری مجدد فرزندم، هیچ مرجع قضایی به ما پاسخگو نیست و هرچه به دادگاه انقلاب و زندان اوین مراجعه م یکنیم می گویند برو و بعدا بیا.


مادر نظر آبادی نیز در جلسه کانون دفاع از حقوق زندانیان بیان کرد: ساعت دو بعد از ظهر روز 24 خرداد ماه نیروهای لباس شخصی به منزل ما آمدند و بدون اینکه حکم قضایی داشته باشند بعد از یک ساعت و نیم جستجو در خانه هرچه دخترم داشت از جمله نوشته ها سی دی ها و کامپیوتر دخترم را با خود بردند.


وی ادامه داد: آنها برای این که من را بترسانند به من گفتند که ما ادمهای 400 کیلویی را با خود می بریم و 40 کیلیو تحویل می دهیم .


وی افزود: در آن زمان دخترم در منزل نبود به همین جهت به محل کار او رفتند و او را دستگیر کردند و با خو.د بردند.


مادر نظر آبادی بیان کرد: وقتی دخترم با منزل تماس گرفت متوجه شدیم که 33 روز در انفرادی بوده است.


وی افزود: اخرین تماسی که فرزندم با منزل داشت مربوط به 14 روز پیش است که به من گفت دیگر به این زودی ها منتظر تماس تلفنی من نباشید.


مادر نظر آبادی گفت: در مراجعاتی که به دادگاه انقلاب و زندان اوین برای ازادی دخترم داشتم جز تحقیر و توهین هیچ چیزی از مسولان نشنیدم.


وی با بیان اینکه هم اکنون دختر من ممنوع الملاقات است، گفت: در پیگیری هایی که داشته ام به من گفته اند که دخترات نباید روزنامه نگار باشد، نباید وبلاگ بنویسد.


وی ادامه داد: دختر من در هیچ ستاد انتخاباتی فعالیت نداشته است و تنها کاری که انجام می دهد، کارهای حقوق بشری است .


مادر نظر آبادی افزود: دختر من در انجمن کودکان کار و خیابات فعالیت می کند و هفته ای چند بار بعد از کارش به بچه ها درس می دهد اما گویا این اقدامات حقوق بشری جرم است!


همسر سعید لیلاز نیز در این جلسه در رابطه با وضعیت همسرش گفت: همسر من 50 روز است که در بازداشت به سر می برد و در این مدت هیچ گونه ملاقات حضوری ای با او نداشته ایم.


وی ادامه داد: همسر من یک روزنامه نگار مستقل است و هیچ اقدام غیر قانونی نیز انجام نداده و تمام فعالیتهای او د رچارچوب قانون صورت گرفته است و من نمی دانم در این 50 روز چه چیزی را باید اعتراف می کرده است.


وی با بیان اینکه همسرش در این 50 روز در زندان انفرادی به سر می برده است، گفت: 50 روز انفرادی به منزله شکنجه روحی و جسمی به شمار می رود و همه می دانند که هر روز انفرادی معادل 10 روز زندان عمومی به حساب می اید.


همسر سعید لیلاز افزود: این که همسر من زنگ بزند و بگوید حالش خوب است برای من کافی نیست باید امکان ملاقات حضوری فراهم شود تا خودم او را ببینم تا باور کنم که سالم است.


مادر ژیلا بنی یعقوب نیز در این جلسه گفت:دخترم و همسرش در حدود 40 روز است که بازداشت شده اند و ما فقط یک بار امکان ملاقات حضوری با آنها را داشته ایم.


وی ادامه داد: آنچه ما را بسیار رنج می دهد این است که نمی دانیم بالاخره چه بر سر عزیزانمان خواهد امد و دخترم هم هر زمانی تماس می گیرد می گوید منتظر آزادی ما نباشید اصلا معلوم نیست که چه زمانی ما را ازاد کنند.


پدر حمزه غالبی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس شاخه جوانان ستاد میر حسین موسوی در این جلسه گفت: فرزند من تنهااقدامی که انجام داده این است که در یکی از ستاد های رسمی انتخاباتی فعالیت کرده و برای این نظام رای جمع کرده است.


وی ادامه داد: کار فرزند من غیر قانونی نبوده و من نمی دانم به کدام اتهام فرزند من را دستگیر کرده اند.


وی گفت: فرزند من اولین تماس با منزل را یک ماه بعد از دستگیری اش داشت و گفت که حالش خوب است.


پدر حمزه غالبی در رابطه با پیگیری هایی که برای آزادی فرزندش انجام داده است، گفت: در مدت بازداشت پسرم تنها کاری که انجام می دهم این است که از صبح تا شب در دادسرا و زندان اوین دنبال ردی از پسرم هستم اما هیچ کس پاسخگو نیست.


وی با بیان اینکه نحوه برخوزد مسولان با مردم در این مدت باعث شده است که مردم نسبت به نظام بدبین شوند گفت: من نمی دانم چه کسی یا چه جریانی از بد نام کردن نظام سود می برد!


همسر عبدالله مومنی نیز در این جلسه گفت: همسر من 46 روز است که در بازداشت به سر می برد و بعد از 23 روز اولین تماس را با منزل داشت.


وی ادامه داد: همسرم تا کنون فقط سه بار با منزل تماس داشته که در این تماس ها هم از وضعیت اسفبار خود در زندان گفته است و این که زیر شکنجه قرار دارد و او را کتک می زنند.


برادر رمضان زاده نیز در این نشست به سوابق مبارزاتی و انقلابی برادرش در قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: برادر من 50 روز است که در حبس به سر می برد و دلیل اصلی دستگیری او نیز این است که همیشه مواضع اش روشن بوده و صراحت لهجه داشته است چیزی که برای دستگیر کنندگان اش قابل تحمل نبود.


وی سپس با نحوه دستگیری برادر ش اشاره کرد و گفت: رمضان زاده را با ضرب و جرح دستگیر کردند زیرا او حاضر نبوده است که بدون حکم قضایی همراه باز داشت کنندگان اش برود.


برادر رمضان زاده گفت: اتومبیل برادرم بعد از دستگیری آغشته به خون بود و شیشه پشت اتومبیل هم شکسته شده بود.


وی ادامه داد: رمضان زاده هر بار که با منزل تماس می گیرد اصرار شدیدی دارد که حالش خوب است و هیچ مشکلی ندارد اما وقتی ما او را روز شنبه در دادگاه فرمایشی دیدیم بسیار لاغر شده بود.


همسر قوچانی نیز در این جلسه گفت: همسر من 46 روز است که بازداشت شده و تنها اقدام او هم این است که وظیفه روزنامه نگاری خود را در زمان انتخابات انجام داده است.


وی با انتقاد از وضعیت بازداشت شدگان اخیر گفت: این افراد دچار شکنجه های روحی و روانی زیادی شده اند و ما نمی دانیم حالا که بازجویی تمام شده است چرا اقدام به آزادی این افراد نم یکنند یا چرا حتی اجازه نمی تدهند که با وکلای خود ملاقات داشته باشند.

مادر مهسا امر آبادی نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: فرزند من 50 روز است که در بازداشت به سر می برد و ما تاکنون موفق شده ایم یک بار با او ملاقات داشته باشیم و به طورکلی فقط سه بار هم تماس تلفنی با منزل داشته است.

وی با انتقاد از دستگاه قضایی کشور ادامه داد: وضع قوه قضائیه در کشور خراب است و هیچ کس پاسخگوی ما نیست ، هیچ کس به فکر این نیست که ما را از بلاتکلیفی خارج کند.

مادر مهسا امر آبادی افزود: دختر من فقط یک روزنامه نگار ساده بود که کار خبری اش را در چارچوب قانون انجام می داد اما او را دستگیر کرده اند در حالی که روزنامه ای که او در ان کار می کرد همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی ادامه داد: دختر من بی گناه دستگیر شده است و نمی دانم او را تحت فشار و بازجویی قرار داده اند تا به چه چیزی اعتراف کند.

مادر حسین اعزازی نیز در این جلسه با بیان اینکه فرزند من حدود 50 روز است که دستگیر شده است گفت: من یک بچه سرطانی دارم و همسرم فوت کرده است و پسرم که نان اور خانه ام بود نیز بی گناه در زندان است.

وی ادامه داد: کار من شده است این که صبح تا شب بین زندان اوین و دادسرای انقلاب در رفت و آمد باشم تا خبری از بتوانم فرزندم را آزاد کنم اما در دادگاه من را خرابکار می خوانند و به من م یگویند اگر زیاد حرف بزنی تو را هم دستگیر می کنیم.

مادر حسام طهماسبی نیز در این جلسه در رابطه با فرزندش گفت: پسز من یک کارگر ساده و کمک خرج خانواده است اما نمی دانم به چه جرمی پلیس او را دستگیر کرده است.

وی ادامه داد: بعد از دستگیری پسرم ، همسرم سکته قلبی کرده و خانواده نیز بسیار نگران است.

مادر حسام طهماسبی با نگرانی از وضعیت فرزندش گفت: فرزند من 18 روز بعد از دستگیری با منزل تماس گرفت و گفت که حالش خوب است اما نزدیک به 15 روز است که دیگر تماسی با خانه نداشته است و تنها اطلاعی که هم اکنون از او داریم این است که می دانیم زنده است و در دادگاه روز شنبه تصویر او را از تلویزیون دیدیم.

وی ادامه داد: پسر من فقط 20 سال دارد و وقتی تصویر او را در دادگاه دیدیم بسیار لاغر و نحیف شده بود.

مادر محمد جعفر نیز در این جلسه گفت: فرزندش 48 روز است که دستگیر شده و فردای دستگیری با خانه تماس گرفته و گفته سه روز دیگر آزاد می شود اما هنوز نیز در زندان به سر می برد.

وی با بیان اینکه فرزندم نان آور خانه است گفت: ما در بلاتکلیفی به سر می بریم و نمی دانیم که بالاخره چه بر سر فرزندمان خواهد آمد.

مادر محمد رضا اسماعیل زاده نیز در این جلسه گفت: فرزند من 30 خرداد دستگیر شده و از ان روز تا کنون فقط دو بار توانستم با او ملاقات داشته باشم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز حدود 15 روز است از او بی خبرم و هر چه به دادگاه انقلاب مراجعه م یکنم به من پاسخی نمی دهند .

وی افزود: رفتار ماموران دادسرا با ما بسیار بی ادبانه است و مدام به ما تذکر داده می شود که در صورتی که زیاد حرف بزنیم ما را هم دستگیر می کنند.

فريده غيرت نيز در اين جلسه گفت: توقع ما از مسوولين اين است كه با بازداشت‌شدگان وقايع اخير با قانون رفتار شود.

وي ادامه داد: حرف ما تكيه بر قانون است و ما مي‌خواهيم قانون اعمال شود.

وي افزود: براساس قانون نمي‌شود كسي را به بدون دليل بازداشت كرد. در صورت بازداشت بايد ظرف 24 ساعت مورد اتهام به فرد بازداشت‌شده تفهيم شود و حكم بازداشت نیز بايد قانوني باشد. بازداشت در شب فقط براي مجرماني است كه امكان فرار آنها و امكان امحاي آثار جرم وجود داشته باشد.

وي افزود: بنابراين وقتي متهمين ما به راحتي در اختيار هستند، در شب گرفتن، محل كار گرفتن و بدين‌گونه وحشيانه‌گرفتن خلاف قانون است.

وي ادامه داد: ماتابع قانون اساسي هستيم ومعتقد هستيم كه قانون اساسي بايد در كشور اجرا شود و به كسي كه خلاف قانون اساسي عمل كند معترض خواهيم شد.

وي گفت: حكم بازداشت محكومان بايد مشخص باشد محل نگهداري بازداشت‌شدگان بايد مشخص باشد.

وي گفت: در خلال اين مدت به دادگاه انقلاب و زندان اوين مراجعات زيادي داشته‌ايم اما پرونده‌هاي متهمان را به مانشان نمي‌دهند محل نگهداري‌شان رامشخص نمي‌كنند اتهامشان را مشخص نمي‌كنند و طول بازداشت را هم مشخص نمي‌كنند و همه اينها برخلاف قانون است. طبق قوانين بعد از تفهيم اتهام بايد كيفرخواست صادر بشود. كيفرخواست بايد به اطلاع وكلا برسد وكلا پرونده‌ها مطالعه مي‌كنند و در دادگاه بايد از خودشان دفاع كنند. در دادگاه روز شنبه هم تعدادي از موكلين برخي از وكلاي ما از جمله صالح نيكبخت در دادگاه حضور داشتند اما دادگاه مانع از ورود وكلاي بازداشت‌شدگان به داخل دادگاه شد و اين خلاف قانون است.

وي گفت: اخيراَ كلمه قانون و قانون‌مداري در اين مملكت بسيار تكرار مي‌شود اما اميدواريم علاوه برشعار، عمل هم به قانون صورت بگيرد.

وي گفت: در گذشته مردم براي شكايت از اينكه به آنها ظلمي روا شده به نيروي انتظامي و قوه قضائيه پناه مي‌بردند اما اكنون از نيروي انتظامي بايد به كجا پناه برد.

وي گفت: چرا قوه قضائيه از خود سلب مسوليت مي‌كند و مي‌گويد ما اين افراد را دستگير نكرده‌ايم.

وي در خاتمه مجدداَ خاطر نشان كرد: 50 تن از وكلا با همکاری كانون دفاع از حقوق اعلام آمادگی کرده اند که به پرونده‌هاي بازداشت‌شدگان اخير رسيدگي كنند و از خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان ن خواست در صورت نياز به وكيل به اين كانون مراجعه كنند.

بیانیه جبهه مشارکت در روز تحلیف نمایشی

جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه شدید‌اللحن و کم‌سابقه‌ای، رفتارهای اخیر صورت گرفته جمهوری اسلامی را به روش حکومت‌های طاغوتی و استبدادی تشبیه کرده و از دست‌اندرکاران نظام خواسته است تا از تاریخ عبرت بگیرند و به آموزه‌های دینی بازگردند.

به گزارش «موج سبز آزادی» متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و هر کس به خدا ایمان دارد و اعمالش نیکوست از هیچ ستم و آسیبی بیمناک نخواهد بود ( سوره طه، آیه 112).

این روزها که میهن و مردم ما روزهای سرنوشت سازی را سپری می کنند شاهد حوادث و رخدادهای بس تلخ و دردناک اما عبرت آموز و راهگشا و فیصله بخشی هستیم. جمهوری اسلامی ایران که حاصل بیش از صد سال مبارزات و مجاهدات مردم ایران رهبری به عالمان دینی و رجال سیاسی روشن ضمیر برای دستیابی به حکومت مشروطه و قانون و مردمسالاری و آزادی و پیشترفت و امنیت و رفاه و... است، و در سایه پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری بی بدیل مرجع گرانقدر و مجاهد کبیر امام خمینی تحقق یافته است، و قرار بوده که تجلی حاکمیت ارزشهای الهی و اخلاقی در عرصه عمل حیات سیاسی و اجتماعی ایران باشد در آستانه ورود به دهه چهارم عمرش عملکردهایی را از خود به نمایش گذاشته است که نه تنها هیچ قرابتی با این ارزشهای الهی و اخلاقی ندارد بلکه با عرف های جاری عقلانی در عرصه حکومتهای مردمسالار و حتی شبه مردمسالار منطبق نیست و فقط به رفتار حکومتهای طاغوتی استبدادی شباهت دارد. و جمهوری اسلامی ایران بر پایه آموزه های دینی آمده بود که بندگان خدا را از بندگی بندگان رهایی بخشیده و آزاد کند و همه را به توحید و خداپرستی رهنمون شود و نظامی بر بنیاد عدل و داد سامان دهد. از این رو محتوا و جوهره نظام اسلامی نمی تواند جز بر پایه پذیرش داوطلبانه و اطاعت رضایتمندانه شهروندان و رابطه محبت آمیز دو سویه بین حکومتگران و حکومت شوندگان باشد و به همین دلیل بود که امام خمینی در تاسیس این نظام پس از پیروزی انقلاب به رای مردم رجوع کرد و پس از آن نیز با رای مردم به تدوین و تصویب قانون اساسی و استقرار نهادهای قانونی اقدام کرد و در سیره عملی خود همواره بر میزان بودن رای ملت و اجرای بی کم و کاست قانون تاکید داشت. متاسفانه قصه پر غصه قانون گریزی و تفسیر قانون بنفع حاکمیت و به ضرر حقوق ملت و شهروندی و فاصله گیری از میزان بودن رای ملت از زمان رحلت آن یگانه دوران آغاز و به تدریج به اینجا رسید که امروز دیگر براحتی رای ملت را جابجا می کنند و اگر مردم به شیوه ای کاملا قانونی و بگونه ای مسالمت آمیز و مدنی نسبت بدین رخداد اعتراض و راهپیمایی کردند آنها را اغتشاشگر و آشوب طلب و وابسته به بیگانه لقب داده و با شدیدترین وجه با آنها برخورد کرده و حتی آنان را به گلوله بسته و به قتل می رسانند.

سوگمندانه باید گفت حکومتی که آمده بود تا پناه مردم باشد در مقابل ظلم و جور و اقامه کننده عدل، امروز فریاد عدالت خواهی مردم را با سرکوب پاسخ می دهد. و حکومتی که آمده بود درس آزادی و آزادگی به همه بندگان خدا بدهد امروز تحمل آزادیخواهی مردم را ندارد و...و از همه غم انگیزتر و تعجب برانگیزتر اینکه دست اندرکاران امر برای مهار اوضاع سراسیمه به بازداشت و زندانی کردن افراد و چهره هایی از نیروهای سیاسی دست می زنند که در همه سالهای گذشته هم و غمی جز اصلاح در درون نظام مشی ای نداشته اند ! و حال که آش پخته آنان آنچنان شور گشته است که صدای برخی همقطاران کمتر وابسته شان را درآورده است می خواهند با تشکیل دادگاههای نمایشی براین تقلب بزرگ سرپوش نهند و از زبان این آزادگان دربند اقرار و اعتراف بگیرند که در این انتخابات تقلب نشده است!

جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن ابراز تاسف از اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بدین جا رسیده است که برای مشروعیت بخشیدن به انتخابات و دولت باید به برگزاری دادگاهی ،که به لحاظ شکلی و محتوایی هیچگونه انطباقی با قوانین و موازین حقوقی جاری مورد قبول حاکمان ندارد و خود مظهر بیداد است ، تمسک و مبادرت کند تا از زبان زندانیانی دربند برصحت انتخابات و عدم تقلب اقرار و اعتراف بگیرد! جبهه مشارکت با اعلام انزجار و محکومیت نسبت به همه رفتارهای سرکوبگرانه و خلاف قانون انجام شده در روزهای پس از انتخابات به ویژه بازداشت فعالان سیاسی و افراد معترض و برگزاری دادگاههای نمایشی، بر مواضع قبلی اعلام شده خود در انتخابات مبنی بر انجام تقلب گسترده و عدم مشروعیت دولت برآمده از آن پافشاری می نماید و به یاران و همفکران آزاده دربند پیام می دهد که انجام این دادگاهها و هرآنچه در آن به عنوان اقرار و اعتراف بیان می شود از نظر ما نمایشی بیش نیست و اهمیتی ندارد و شما را به وعده خداوند مستتر در آیه صدر این بیانیه بشارت می دهیم که گزند و آسیبی متوجه شما مومنان صالح و نیکوکار نخواهد و باز این آیه الهی که :" و بزودی کسانی که ظلم کردند درخواهند یافت که ستم دیدگان پیروز خواهند شد."

در عین حال به دست اندکاران امور هشدار و انذار می دهیم که با عبرت گیری از تاریخ و بازگشت به آموزه های دینی راه اصلاح را به روی نظام سیاسی گشاده دارند و با قبول میزان بودن رای ملت مسیر آشتی با معترضان را در پیش گیرند تا در این روزگار وانفسا و رقابت نفس گیر کشورها در عرصه جهانی برای پیشرفت و توسعه میهن ماهم بتواند با استفاده از همه توان و سرمایه انسانی و ملی اش در این مسابقه حضور یابد و قطعا دست یافتن به پیشرفت و عدالت در دهه چهارم انقلاب جز با مشارکت قاطبه ملت خواب و خیالی بیش نیست.


جبهه مشارکت ایران اسلامی

14/5/1388

بيانيه جديد كارگزاران: مسئولان به وضع خطیر کشور و نظام توجه کنند

حزب کارگزاران سازندگی ایران با انتشار بیانیه‌ای از «برخورد با مردم و زنداني كردن جوانان بي گناه و هتك حيثيت شخصيت ها و جريان هاي سياسي منتقد نتايج اعلام شده انتخابات» انتقاد کرد و خواستار توجه مسئولان به وضع خطير كشور و نظام به جاي اصرار بر ادامه‌ي مواضع نامناسب بر اثر عصبانيت، و نیز خواستار افزايش همگرايي سياسي و پركردن شكاف‌هاي موجود در مجموعه خانواده انقلاب شد.

به گزارش «موج سبز آزادی» به نقل از سایت حسین مرعشی، سخنگوی این حزب، متن کامل بیانیه حزب کارگزاران به شرح زیر است:

ملت شريف ايران

در شرايطي كه انتظار مي رفت مسئولان سياسي ، امنيتي و قضايي كشور ، در صدد جبران اشتباهات ايام پس از انتخابات در برخورد با مردم و زنداني كردن جوانان بي گناه و هتك حيثيت شخصيت ها و جريان هاي سياسي منتقد نتايج اعلام شده انتخابات رياست جمهوري دهم بر آمده و براي ترميم شكاف هاي سياسي شكننده موجود در كشور اقدام نمايند ، شاهد برگزاري عجولانه و بدون تشريفات قانوني اولين جلسه ي دادگاه فرزندان رشيد و مظلوم امام و انقلاب اسلامي بوديم. دادگاهي كه به جاي كيفرخواست حقوقي با قرائت يك بيانيه ي سياسي تمام عيار آغاز و بدون رعايت تشريفات قانوني از جمله حقوق بر حق افراد در انتخاب وكيل ادامه يافت.


مسئولان محترم بايد متوجه وضع خطير كشور و نظام مقدس جمهوري اسلامي بوده و بجاي اصرار بر ادامه ي مواضع نا مناسب بر اثر عصبانيت ، در جهت افزايش همگرايي سياسي و پركردن شكاف هاي موجود در مجموعه خانواده انقلاب تلاش كنند.

حزب كارگزاران سازندگي ، حزبي كه در چهارچوب قانون و نظام جمهوري اسلامي فعاليت كرده و خواهد كرد، تاكيد مي كند كه راه حل مشكلات فعلي، دفاع از حقوق ملت و عمل همه ي اركان و نهاد هاي نظام به قانون است. برگشت به قانون دفاع همه ي شخصيت هاي سياسي و نهادهاي نظام از حقوق ملت ، راه برد اساسي خاتمه دادن به فضاي متشنج فعلي است.

ادامه ي برخورد هاي غير قانوني با فرزندان در بند انقلاب و نظام و استفاده ي ابزاري از ايشان براي اعلام مواضعي كه هيچ ارزشي قانوني و حقوقي و مبناي شرعي نداشته و بستن همه ي راه هاي حقوقي ملت ، باعث پيچيده تر شدن اوضاع و افزايش نگراني عمومي خواهد شد. اميدواريم مسئولان كشور به موضع اعتدال باز گشته و زمينه را براي رفع بحران هاي فعلي فراهم سازد.


حزب كارگزاران سازندگي ايران

فردا شب، مراسم دعای کمیل برای آزادی زندانیان سیاسی

مراسم دعای کمیل به روال هفته‌های گذشته، فردا شب در محل دارالزهرای تهران انجام خواهد شد.

به گزارش «موج سبز آزادی» حضور در این برنامه که از پنج هفته پیش آغاز شده و تاکنون به طور منظم ادامه یافته است، برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در این مراسم دعا حضور خواهند یافت.

طبق اعلام برگزارکنندگان، در این برنامه پس از اقامه‌ی نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت‌الاسلام محتشمی‌پور، دعای شریف کمیل قرائت شده و پس از آن آقای مظفری‌نژاد سخنرانی خواهد کرد.

این برنامه فردا پنج شنبه 15 مرداد ماه پس از اذان مغرب و عشا آغاز می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در آن می‌توانند به آدرس زیر مراجعه کنند:

ولنجک، ضلع جنوبی میدان شهید بهشتی، خیابان هشترودی، خیابان بیضاوی غربی، خیابان کیوان، پلاک 3 ، مجموعه فرهنگی دارالزهراء (س)

مراسم چهلم شهید کیانوش آسا، عصر فردا در کرمانشاه

مراسم چهلم شهید کیانوش آسا فردا پنج شنبه از ساعت پنج و نیم عصر در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این مراسم از ساعت 5:30 تا 7 در تالار عباسیه (مقابل دارایی) شهر کرمانشاه برگزار می شود.

شهید کیانوش آسا دانشجوی رشته شیمی دانشگاه علم و صنعت بود که در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات به شهادت رسید.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری به پایان رسید

با پایان یافتن سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، برگزاری مراسم تحلیف وی در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار ایلنا، راس ساعت 20/10 امروز علی لاریجانی رییس مجلس ختم جلسه مراسم تحلیف را اعلام کرد.
گفتنی است سخنرانی محمود احمدی‌نژاد که با فریاد احسنت برخی از نمایندگان همراه شده بود آخرین بخش از برنامه‌های مراسم تحلیف امروز بود.
علی لاریجانی پس از سخنرانی رییس‌جمهور از وی و آیت‌الله هاشمي شاهرودی به عنوان روسای دو قوه دیگر تشکر ویژه کرد و از تمام حضور مهمان تقدیر كرد.
براساس این گزارش محمود احمدی نژاد در خلال سخنان خود مطالبی را خطاب به سران کشورهای خارجی که قصد تبریک به عنوان رییس جمهور دهم را ندارند، مطرح کرد که با فریاد الله‌اکبر و مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، همراه شد و احمدی نژاد ادامه داد: آنها دموکراسی را فقط برای منافع خود می‌پسندند و برای مردم و رای آنها احترام قائل نیستند، البته کسی هم در ایران منتظر تبریک گفتن آنها نیست.
به‌رغم آن که زنگ پایان علنی امروز زده شده بود نمایندگان با تجمع در اطراف رئیس جمهور و برخي وزرا، صحن مجلس را ترک نمی‌کردند. به این ترتیب جلسات ایستاده نمایندگان با وزرای دولت تا نیم ساعت پس از پایان جلسه همچنان ادامه داشت.

تحلیف احمدی‌نژاد همزمان با اعتراضات مردم در خیابان‌ها

موج سبز آزادی :

سوگند دروغ رئیس دولت کودتا در مجلس، حضور دهها هزار نفر در میدان بهارستان، حضور هزاران پلیس ضد شورش و سرکوب مردم در خیابان‌ها، تعطیلی چند ایستگاه مترو و ترافیک گسترده در سطح شهر، تحریم شجاعانه جلسه از سوی اکثر اعضای فراکسیون اقلیت و همزمان حضور شرم‌آور تعدادی از آنها در صحن مجلس، تحقیر نمایندگان و به عقب راندن آنها برای جانشین کردن مسئولان و نزدیکان بیت رهبری، تکرار تهدیدها و توهین‌های همیشگی از زبان احمدی‌نژاد و نصیحت‌های منفعلانه رؤسای قوای مقننه و قضاییه؛ اینها خلاصه نمایشی بود که امروز به نام تحلیف در بهارستان انجام شد.

اما امروز خانه‌ی ملت نه در بهارستان، بلکه در چند کیلومتر دورتر بود؛ در میدان امام خمینی، جلوی بازار تهران، میدان شهدا و نقاط دیگری که مردم در آنجا علیه دولت کودتا شعار می‌دانند. حضور گسترده مردم، صبح امروز نمایش تحلیف را به حاشیه برد و نشان داد که از میان ۲۴ میلیون حامی ادعایی کودتاچیان، در عمل چیزی جز چند هزار نیروی بسیجی و گروهی نیروهای حقوق‌بگیر انتظامی و امنیتی، کسی باقی نمانده است.


از ساعات ابتدایی صبح امروز، تهران شرایط ملتهبی داشت. علاوه بر حضور گسترده نیروهای سرکوب در اطراف بهارستان، ترافیک قفل در اتوبان مدرس، میدان هفت تیر، خیابان سعدی، خیابان جمهوری و خیابان پیروزی نیز نشانه‌ی آشکار دیگری از وجود التهاب و واکنش منفی مردم تهران به نمایش تحلیف و سوگند دروغین احمدی‌نژاد بود.
دقایقی پیش مراسم نمایشی تحلیف رئیس دولت کودتا تمام شد، اما ظاهرا اتفاقات اصلی امروز تازه آغاز شده است.
به گزارش «موج سبز آزادی» از ساعت ۹ صبح امروز هزاران نفر از مردم در میدان بهارستان حضور یافته‌اند که بدون هیچ شعار و تحرکی، تنها به دور میدان حرکت می‌کنند. «ایجاد حلقه سبز گرداگرد بهارستان» و قدم زدن در کنار میدان بدون متفرق شدن و با پرهیز از هرگونه درگیری، از ایده‌های ضد تحلیف بود که دیروز در «موج سبز آزادی» مطرح شده بود.
اولین گزارش‌های دریافتی «موج سبز آزادی» از شاهدان عینی حاکی است غیر از تجمعاتی که در سبزه میدان و بازار تهران، میدان امام خمینی، میدان شهدا و خیابان جمهوری ایجاد شده، هزاران تن هم از حدود ساعت ۹ صبح امکان حضور در میدان بهارستان را پیدا کردند که البته همزمان با سوگند احمدی‌نژاد، به سمت جنوب بهارستان و خیابان ری پراکنده شدند. تعداد افراد حاضر در محوطه اصلی میدان بهارستان در ساعت ابتدایی، بالغ بر ده هزار نفر گزارش شده است.
در همین حال سایت پارلمان نیوز، متعلق به فراکسیون اصلاح طلب مجلس، خبر داد که از ۷۰ نماینده عضو فراکسیون خط امام (اقلیت) مجلس، تنها ۱٣ نفر در مراسم تحلیف شرکت کردند و عده‌ای از افراد حاضر از این فراکسیون در این جلسه نیز با آغاز سخنان احمدی‌نژاد، صحن علنی مجلس را ترک کردند.
با این حال گزارش خبرنگار «موج سبز آزادی» حاکی است در تصاویر پخش زنده، حضور مصطفی کواکبیان و محمدرضا خباز، دو نماینده ظاهرا اصلاح‌طلبی که در مراسم تنفیذ در روز نکبت نیز شرکت کرده بودند، مشهود بود.
بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده، در ساعتی که این گزارش در حال انتشار است، تجمعات گسترده‌ای در اطراف بهارستان به وقوع پیوسته و فضای نظامی و امنیتی حاکم بر این مناطق در حال شکسته شدن است.
گزارش‌های تازه‌تر، از حضور بسیار پرتعداد مردم در محوطه چهارراه گلوبندک تا سبزه میدان و از آنجا تا تقاطع خیابان ناصرخسرو و تعطیلی تعدادی از مغازه‌ها و حجره‌ها در بازار تهران خبر می‌دهد.
هنوز گزارشی از تجمعات شهرستان‌ها به دست ما نرسیده است.
بر اساس جدیدترین گزارش رسیده از خبرنگاران «موج سبز آزادی» حراست مجلس صبح امروز در اقدامی عجیب با كارشكنی در صدور كارت، مانع ورود برخی خبرنگاران برای پوشش مراسم تحلیف شده است.
بر اساس این گزارش، با وجود آن كه از روزهای قبل اداره اخبار مجلس اسامی خبرنگاران را برای هماهنگی حضور آنها دریافت كرده بود، حراست مجلس به شكل گزینشی اقدام به صدور كارت برای خبرنگاران كرد. بر این اساس دو نفر از خبرنگاران خارجی و چهار نفر از خبرنگاران اصلاح طلب اجازه حضور به مجلس را نیافتند. سجاد سالك و سمیه قشقایی خبرنگاران اصلاح طلب و مهدی حسنی و میلاد پیامی دو عكاس روزنامه های اصلاح طلب با ممانعت حراست مجلس مواجه شده و اجازه ورود به پارلمان را نیافتند. این در حالی است كه مهدی حسنی یك روز قبل دوربینش را برای چك و بررسی به مسئولان امنیتی داده بود و در آن هنگام اعلام شد كه وی مشكلی برای ورود به مجلس ندارد.
این گزارش حاکی است در همین حال یكی از مسئولان اداره كل اخبار و رسانه های مجلس اعلام كرد اسامی تمام خبرنگاران برای صدور كارت در اختیار حراست مجلس قرار گرفته، اما حراست مجلس تشخیص داده كه تعدادی از خبرنگاران صلاحیت حضور در مجلس را ندارند.
گزارش دیگری از دستگیری تعدادی از شهروندان و انتقال آنها به خودروهای ون سفید که برای جمع‌آوری و انتقال بازداشت شدگان در محل حاضر شده، حکایت می‌کند. این گزارش حاکی است در یک مورد، ماموران لباس شخصی چند زن را با ضرب و شتم شدید، از سر انداختن حجاب و کشیدن موی سر آنها بازداشت و به خودروهای مخصوص منتقل کرده‌اند.

آغاز تظاهرات مردم از چند سمت بسوی میدان بهارستان

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران :
بنابه گزارشات رسیده از میدان بهارستان ؛ لحظاتی پیش حرکت اعتراضی مردم از سپه سالار و خیابان جمهوری بسوی میدان بهارستان با شعار مرگ بر دیکتاتور آغاز گردید.
لحظاتی پیش تعداد زیادی از مردم به هم پیوستن و تظاهرات خود را از از دو مسیر بسوی میدان بهارستان آغاز کردند . تعداد زیادی از مردم در خیابان سپه سالار به هم پیوستند و با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور بسوی میدان بهارستان در حال حرکت هستند. همچنین همزمان در خیابان جمهوری مردم به هم پیوستند و تظاهرات گسترده خود را آغاز کردند. مردم با شعار مرگ بر دیکتاتور در حال حرکت بسوی میدان بهارستان هستند.
اعتراضات در خیابانهای دیگر در حال شکل گرفتن است و آنها هم بسوی میدان بهارستان در حال حرکت هستند.
نیروهای سرکوبگر با یورشهای وحشیانه قصد متفرق کردن مردم را دارند ولی مردم به حرکت خود ادامه میدهند و متفرق نمی شوند و در مقابل یورشهای آنها مقاومت سر سختانه ای نشان میدهند . انبوهی از نیروهای سرکوبگر در منطقه حضور دارند و همچنان بر نیروهای خود می افزایند.نیروهای سرکوبگر گارد ویژه و لباس شخصیها وحشیانه با باتون به مردم حمله ور می شوند . نیروهای سرکوبگر تمامی کوچه و خیابانهای که بسوی بهارستان منتهی می شد را با ماشینهای خود بسته بودند و تمامی اقدامات را بکار برده بودند تا از هر حرکتی جلوگیری کنند.
حوالی ساعت ۱۱:۰۵ دقیقه ٣ نفر از جوانان در میدان بهارستان توسط نیروهای سرکوبگر دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.همچنین نیروهای سرکوبگر خانمی را که شعار مرگ بر احمدی نژاد سر می داد در میدان بهارستان دستگیر کردند که با مقابله مردم مواجه شدند و نیروهای سرکوبگر را وادار به آزادی او کردند و آنها را وادار به فرار کردند.

سران آمریكا، فرانسه، انگلیس و آلمان به احمدی‌نژاد تبریك نمی‌گویند

پارلمان نیوز: آلمان، انگلیس، آمریکا و فرانسه اعلام کردند که از ارسال پیام‌ تبریک به رئیس‌جمهوری ایران خودداری می‌كنند.

به گزارش دویچه‌وله، «رابرت گیبس»، سخنگوی کاخ سفید اعلام كرد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا به مناسبت آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری «محمود احمدی‌نژاد»، پیام تبریکی برای وی ارسال نخواهد کرد.

وی در این‌باره گفت: «هیچ نشانه و دلیلی نمی‌بینم که دولت آمریکا، پیام تبریكی به رئیس‌جمهوری ایران بفرستد.»

هم‌زمان با موضع‌گیری سخنگوی کاخ سفید، در لندن نیز سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس، سخنان مشابهی را بیان کرد و گفت که «گوردون براون»، نخست‌وزیر این كشور هیچ نامۀ تبریکی برای احمدی نژاد نخواهد فرستاد.

طبق این گزارش، خودداری از ارسال پیام تبریک آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری برای احمدی نژاد، تنها به واشنگتن و لندن محدود نمی‌شود. روز سه‌شنبه، کاخ الیزه نیز اعلام كرد که «نیکلا سارکوزی»، رئیس‌جمهور فرانسه هم از ارسال پیام تبریک به احمدی‌نژاد خودداری خواهد کرد.

پیش از این نیز سخنگوی دولت آلمان گفته بود که «آنگلا مرکل»، صدراعظم این کشور تصمیم ندارد برای احمدی‌نژاد پیام تبریك بفرستد.

با این وجود، شورای اتحادیه اروپا که سوئد ریاست آن را بر عهده دارد، چهارشنبه‌ـامروزـ در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد شرکت می‌کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سفیر سوئد در تهران به نمایندگی از اتحادیه‌ اروپا در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی شرکت دارد.

برخی از سفیران کشورهای اروپایی نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

پیمان هشت نمایشنامه‌نویس با مردم: این روزها راوی حماسه‌های خیابان‌ها هستیم

پس از سينماگران که بيانيه‌اي در واکنش به وقايع بعد از انتخابات صادر کردند، هشت نمايشنامه نويس نيز با صدور بيانيه‌اي از نگراني خود درباره افسردگي حاکم بر جامعه در روزهاي اخير سخن گفتند و از همصنفانشان دعوت کردند راوي صادق روزگار خود باشند.

متن اين بيانيه که به امضاي حميد امجد، نغمه ثميني، محمد چرم شير، محمد رحمانيان، محمد رضايي راد، عليرضا نادري، محمد امير يار احمدي و محمد يعقوبي رسيده است به شرح زير است؛

ما نمايشنامه نويسيم. ما اندکيم. بسيار اندک. با اين همه ما هستيم؛ نشسته در اتاق هايي کوچک، پشت ميزهايي کوچک تر. اما اتاق هاي کوچک ما، پنجره هاي بزرگي دارد که رو به خيابان ها باز مي شود.

ما نمايشنامه نويسيم و اين روزها به جاي تالار رودکي و مولوي، خيابان رودکي و چهارراه مولوي را رصد مي کنيم و در چهارسوي شهر و ايرانشهر اميد را انتظار مي کشيم.

ما نمايشنامه نويسان خلوت گزيده را اين روزها حاجت تماشا از کوي دوست به صحرا کشانده است، از مهتابي به کوچه، از تنگناي صحنه هاي کوچک به بزرگراه قهرمانان بي نشان. حالا ما هم در کنار نام هاي مفخمي چون آنتيگونه و هملت و سياوش، نام قهرمانان حماسه هاي خيابان را مي نشانيم.

ما نمايشنامه نويسان نيت کرده ايم از جمعي بزرگ بنويسيم؛ از آدم هايي که نقش هايي بزرگ را بر ذمه گرفته اند
نيت کرده ايم از آدم هاي کوچک کوچه بنويسيم که در دگرديسي نقش به هيئت پرسوناژهايي فناناپذير قامت بسته اند. اينک اين ما هستيم که مخاطب مردميم. هر چند اندکيم، هر چند خرد و ناچيزيم.

دوستان کتمان نمي توان کرد که اکنون فضاي افسرده يي است و افسردگي بيش از آنکه وضعيتي روحي باشد، وضعيتي سياسي است براي رهايي از اين وضعيت افسرده، محتاج اميدي نجات بخش هستيم؛ اميدي که از درون اين وضعيت جوانه مي زند.

کنشگري براي ما نمايشنامه نويسان هيچ نيست جز ثبت دقيق و صادقانه رخدادها، همچون شهادتي از اين دوران براي آيندگان. پس همه دوستان نمايشنامه نويس خود را دعوت مي کنيم در اين اميد رهايي بخش با ما همراه شوند و در نمايشنامه هايشان، راوي صادق روزگار خود باشند.

منبع: روزنامه اعتماد

حضور شرم‌آور دو نماینده مدعی اصلاح‌طلبی در نمایش تحلیف

با آنکه سایت پارلمان نیوز متعلق به فراکسیون اقلیت از عدم حضور حدود 57 نماینده اصلاح طلب در مراسم نمایشی تحلیف رئیس دولت کودتا خبر داده، تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که دست‌کم سه نماینده اقلیت به نامهای «مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده سمنان، «محمدرضا خباز» عضو حزب اعتماد ملی و نماینده کاشمر و «علی‌اکبر اولیا» نماینده یزد در مجلس تحلیف کودتاچیان حاضر شده‌اند.

به گزارش «موج سبز آزادی» در تصاویر پخش زنده مجلس امروز، حضور مصطفی کواکبیان، محمدرضا خباز و علی‌اکبر اولیا، مشهود بود. این سه نماینده ظاهرا اصلاح‌طلب دو روز قبل، در روز نکبت و در مراسم تنفیذ رئیس دولت کودتا، اولین قدم را در راه جدایی از ملت برداشتند و اکنون با حضور و سکوت در مراسم تحلیف، بر جدایی خود از وکلای خود مهر تایید گذاشتند.

همچنین خبرگزاری ایرنا نیز نام قدرت‌الله علیخانی، سید حسین هاشمی، علی اصغریوسف نژاد، امیر طاهرخانی را به فهرست سیاه مذکور افزوده است.

در همین حال سایت پارلمان نیوز، متعلق به فراکسیون اصلاح طلب مجلس، ادعا کرده که که از 70 نماینده عضو فراکسیون خط امام (اقلیت) مجلس، تنها 13 نفر در مراسم تحلیف شرکت کردند و عده‌ای از افراد حاضر از این فراکسیون در این جلسه نیز با آغاز سخنان احمدی‌نژاد، صحن علنی مجلس را ترک کردند.

این در حالی است که علی لاریجانی در آغاز جلسه امروز، تعداد نمایندگان را 242 تن ذکر کرد که با این حساب تعداد کل نمایندگان از 300 تن فراتر می‌رود!

در عین حال تعدا صندلی‌های خالی مجلس نیز با وجود حضور افراد ی غیر از نمایندگان، بسیار زیاد به نظر می‌رسید. از این رو، جا دارد منابع نزدیک به نمایندگان اقلیت، توضیحات دقیق‌تری در این باره ارائه دهند.

اعتراف عجیب آیت‌الله امامی کاشانی در مسجد جمکران:

لحظاتی پیش آیت‌الله امامی کاشانی در سخنانی در مسجد جمکران اعتراف کرد که ولایت فقیه نمی‌تواند مشکل ایران را حل کند. او از امام زمان درخواست کرد هرچه سریع‌تر ظهور کند.

به گزارش «موج سبز آزادی» وی دقایقی پیش در سخنرانی خود در مسجد جمکران که به طور مستقیم از شبکه قرآن پخش می‌شد، خطاب به امام عصر(عج) گفت: ای امام زمان، اگرچه در عصر غیبت تو ولایت فقیه حاکم است، اما ولایت فقیه نور کمی است که از آن دور سو سو می کند.

امامی کاشانی قبل از آنکه مراسم دعای توسل در مسجد جمکران آغاز شود، با اشاره به کم‌سویی نور ولایت فقیه در ایران، تصریح کرد: او که نمی تواند مشکل را حل کند، این است اوضاع کشور، این است اوضاع دنیا، تو باید بیایی، تو باید مشکل را حل کنی.

این عضو مجلس خبرگان و شورای نگهبان که در مراسم تنفیذ دولت کودتا در روز نکبت نیز شرکت کرده بود، در حالی از ناتوانی ولی فقیه در حل مشکلات کشور سخن گفت که آیت‌الله خامنه‌ای روز قبل در مراسم نمایشی تنفیذ به شدت از کسانی که از الگوهای انقلاب اسلامی (که وی با بیان انقلاب 57 اظهار کرد) در اعتراضات استفاده می‌کنند، انتقاد کرده و این کار را تقلید کاریکاتوری نامیده بود.

میرحسین موسوی که از انقلابی‌ترین چهره‌های اصلاح طلب بوده و هست، در ایام تبلیغات انتخاباتی و پس از وقوع کودتای 22 خرداد، همواره بر استفاده از نمادها و شعارهای انقلابی همچون الله اکبر گفتن در پشت بام‌ها و حضور در محافل مذهبی تاکید کرده است، اما اکنون به نظر می‌رسد این موضوع رهبر نظام را بسیار عصبانی کرده است.

بیانیه اعتراضی تشکل‌های دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی درباره بازداشت و پرونده‌سازی برای جمعی از دانشجویان این دانشکده

هفت تشکل دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای نسبت به ادامه بازداشت و احتمال پرونده‌سازی برای سه دانشجوی سابق و فعلی این دانشکده: سمیه توحیدلو، حسام سلامت و محمدرضا جلایی‌پور ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی سریع‌تر آنها و دیگر دستگیرشدگان شدند.

به گزارش «موج سبز آزادی» متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

در پنجاه روز اخیر مردم ما شاهد اتفاقات بدیعی بوده اند که در طول تاریخ این کشور کم نظیر است. به واقع دهمین انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای آن فراتر از یک انتخابات ساده و معمولی، تاثیراتی بسیار عمیق بر ساختارهای سیاسی و دسته‌بندی‌های اجتماعی ما به جای گذاشت.

در این انتخابات از یک سو جریان حاکم با هدف تثبیت وضع موجود و از سوی دیگر اراده‌ی عمومی مردم با رویکرد تغییر این وضع پا به میدان رقابت گذاشتند. نتیجه اعلام شده از شمارش آرای مردم وقتی در کنار اقدامات پیش و اندکی پس از برگزاری انتخابات قرار گرفت، موجی از بی اعتمادی را در میان بخش‌های وسیعی از جامعه پدید آورد که موجب اعتراض آنان به این نتیجه شد. واکنش جریان حاکم به این موضوع اما واکنشی نامتناسب بود. شروع دستگیری وسیع فعالان سیاسی از ساعتی پس اعلام نتایج، تهدید و تحدید رسانه‌های غیر دولتی، حمله به خوابگاه‌های دانشجویی در تهران و تعدادی دیگر از شهرستان‌ها، سرکوب گسترده راهپیمایی‌های مسالمت آمیز مردم معترضی که همگی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی عمل می‌کردند، اقداماتی است که نمی‌تواند به راحتی به عنوان یک واکنش طبیعی به اعتراضات مردمی توجیه شود.

در میان افراد دستگیرشده جمع زیادی از جوانان و دانشجویان و از جمله سه تن از دانشجویان ممتاز فعلی و سابق این دانشکده خانم‌ها و آقایان سمیه توحیدلو(دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی)، حسام سلامت(دانشجوی دوره کارشناسی ارشد جامعه شناسی) و محمدرضا جلایی پور(دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی) نیز حضور دارند که مایه نگرانی ماست.

متاسفانه جریان حاکم در این مدت با هدف توجیه حرکت کودتاگونه خود و به پیروی ازنظریه‌ی کلاسیکی که هر گونه اشکال خشونت را ناشی از ضعف قدرت و یا ترس توهم‌گونه می‌داند، با زیر سوال بردن کوشش‌های شرافتمندانه منتقدین سیاسی و اجتماعی اقدام به ایراد اتهامات سنگین و بی‌پایه نموده است. اتهاماتی که در اخیرترین اقدام این جریان در کیفرخواست ارائه شده در دادگاهی که از سوی حقوقدانان مستقل با اشکالات عدیده ای مواجه شده، بیش از هر چیز حول دو محور تلاش برای براندازی نرم و برپایی انقلاب رنگی و نیز ارتباط با اعضای گروه منافقین دسته بندی شده است.

به باور ما که جملگی دانشجوی علوم اجتماعی هستیم و بر پایه نوع تحصیلات مان که ارتباط وثیقی با مقوله تحولات سیاسی و انقلاب از هر نوع آن دارد، انقلاب رنگی در جایی ممکن است که مخالفان، توان بالایی برای سازماندهی نیروهایشان داشته باشند، امکانات پشتیبانی از این نیروها فراهم باشد، رسانه‌های وسیع نیز ارتباط مستمر میان این نیروها را فراهم نمایند و در مقابل نیز گروه حاکم به هر دلیل توانایی خود را برای سرکوب از دست داده و امکان بسیج توده ای نیز نداشته باشد. به علاوه اینها چنین انقلابی باید از شکاف‌های فعال و نیرومندی چون شکاف قومیتی یا شکاف نسلی انرژی بگیرد. چنین شرایطی به هیچ عنوان در کشور ما وجود نداشت و این مطلب پس از اتفاقات کشورهای شوروی سابق، بارها و بارها به طرق مختلف از سوی اساتید ما مورد تاکید قرار گرفته است. مرتبط دانستن اراده‌ی عمومی مردم معترض به عناوینی چون انقلاب‌های رنگی، تنها می‌تواند از اذهانی تراوش کند که علوم انسانی را محصول نفس اماره می‌دانند و به دنبال استحاله‌ی این علوم و راه انداختن انقلاب فرهنگی دیگری هستند.

چگونه باور کنیم جریانی که مورد حمایت جمع وسیعی از نخبگان و عالمان و دانشمندان علوم انسانی بوده و از آنها مشاوره گرفته است، می‌توانسته دچار چنین خطای فاحشی شود؟ اتهام تلاش برای براندازی نرم به فعالان انتخاباتی، از نظر ما صرفا تمسک به یک افترا برای توجیه اقدامات سرکوب گرانه و حذفی است و ریشه ای در واقعیت ندارد.

اتهام دیگری که به جمع زیادی از نخبگان دستگیر شده وارد شده، اتهام عضویت یا همکاری با اعضای گروه منافقین است. متاسفانه پرونده سازان به این موضوع توجه نکرده اند که با ایراد این اتهام در واقع در حال زنده کردن گروهی هستند که با بی توجهی مردم ایران و سقوط حامی بزرگ آن اندک اندک به یک مرده سیاسی بدل شده است. اساسا در باور ما نمی گنجد گروهی که تمام توانش به برگزاری تجمع‌های چند نفره در خارج کشور و برخی حرکتهای ایذایی در داخل محدود شده، بتواند هدایت حرکتهای مردمی را در دست گرفته و جمعی از نخبگان و از جمله دانشجویان برجسته را به استخدام خود درآورد. کسانی که چنین اتهامی را در پرونده فعالان سیاسی و دانشجویی گنجانده اند اگرچه نمی توانند از این طریق این عزیزان را بدنام و طرد نمایند اما با کمال تاسف در مسیر تجدید حیات این گروه ورشکسته که اینک حتی از عراق نیز رانده شده، قدم می‌زنند.

از سوی دیگر این دادگاه پراشکال در حالی برگزار شده و در شرایطی جمعی از سرآمدان این جامعه که تا پیش از این انتخابات در حلقه ی همین سیستم معنا و حیات اجتماعی پیدا می‌کردند را به اتهامات واهی محاکمه می‌کند، که ما در پنجاه روز گذشته شاهد تعرض به منازل مردم و خوابگاه‌های دانشجویی بوده ایم، سرکوب معترضین را به غیر قابل توجیه ترین شکل در خیابان‌های شهر تجربه کرده ایم، کشته شدن کسانی را دیده ایم که تنها جرمشان اعتراض به نتیجه اعلام شده برای انتخابات بود و به تواتر شنیده ایم از بازداشت‌های خودسرانه، نقض قانون در جریان دستگیری، شکنجه دستگیرشدگان تا حد مرگ و اخذ اعتراف زیر فشار. انتخاباتی که می‌توانست موجب آشتی میان آرای خاموش طبقه‌ی متوسط با حاکمیت شود، به سادگی از طریق اقداماتی نسنجیده تبدیل به جنگی میان شادی و خشونت شد.

دستگاه عدلیه اگر داعیه بی طرفی و برقراری قسط را دارد، پیش از هر چیز باید به این مسائل رسیدگی کند. این دستگاه باید چند و چون رسیدگی به مسائلی را که در جریان دستگیری‌ها و برخورد با مردم صورت گرفته مشخص کند و بپذیرد که هیچ اقرار و اعترافی پیش از آنکه مشخص شود این اظهارات در چه شرایطی و تحت تاثیر چه عواملی بیان می‌شود قابل قبول نیست. همچنین باید پذیرفته شود که متهمین از کلیه حقوق مصرح در قانون و از جمله دسترسی آزاد به وکیل بهره مند گردند.

به هر روی ما در کنار مردم سرافراز ایران، مراجع و علمای آزاداندیش حوزه‌های علمیه، شخصیت‌های برجسته علمی و دانشگاهی، استوانه‌های انقلاب و خدمتگزاران واقعی ملت نگرانی عمیق خود را از وضعیت موجود و شکاف‌های پدید آمده در جامعه و میان مردم و حکومت ابراز داشته و نسبت به عواقب جبران ناپذیر آن هشدار می‌دهیم. ما خواستار آزادی هرچه سریعتر و توام با احترام کلیه دستگیرشدگان حوادث اخیر و از جمله دوستان هم دانشکده ای مان هستیم و حکومت را موظف به جبران خسارتهای وارد بر مردم و دلجویی از آنها می‌دانیم و معتقدیم برون رفت از وضعیت موجود جز با جبران خطاهایی که در این مدت صورت گرفته ممکن نیست.

نهادها و تشکل‌های دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی:

انجمن اسلامی دانشجویان
شورای صنفی دانشجویان
جامعه فرهنگی
کانون تئاتر
کانون موسیقی
انجمن علمی دانشجویی جامعه شناسی
کمیته حمایت از حقوق دانشجویان احضارشده به کمیته انضباطی

بیانیه جبهه مشارکت ایران اسلامی منتشر شد: بر انجام تقلب گسترده و عدم مشروعیت دولت برآمده از آن پافشاری می‌نماییم

جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجاز از رفتارهای سرکوبگرایانه و دادگاه‌های نمایشی، تاکید کرد همچنان معتقد است تقلبات گسترده‌ای در انتخابات رخ داده است متن کامل این بیانیه که در سایت نوروز منتشر شده به شرح زیر است:

و هر کس به خدا ایمان دارد و اعمالش نیکوست از هیچ ستم و آسیبی بیمناک نخواهد بود (سوره طه، آیه 112). این روزها که میهن و مردم ما روزهای سرنوشت سازی را سپری می‌کنند شاهد حوادث و رخدادهای بس تلخ و دردناک اما عبرت آموز و راهگشا و فیصله‌بخشی هستیم. جمهوری اسلامی ایران که حاصل بیش از صد سال مبارزات و مجاهدات مردم ایران رهبری به عالمان دینی و رجال سیاسی روشن ضمیر برای دستیابی به حکومت مشروطه و قانون و مردمسالاری و آزادی و پیشرفت و امنیت و رفاه و... است، و در سایه پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری بی‌بدیل مرجع گرانقدر و مجاهد کبیر امام خمینی تحقق یافته است، و قرار بوده که تجلی حاکمیت ارزش‌های الهی و اخلاقی در عرصه عمل حیات سیاسی و اجتماعی ایران باشد در آستانه ورود به دهه چهارم عمرش عملکردهایی را از خود به نمایش گذاشته است که نه تنها هیچ قرابتی با این ارزش‌های الهی و اخلاقی ندارد بلکه با عرف‌های جاری عقلانی در عرصه حکومت‌های مردمسالار و حتی شبه مردمسالار منطبق نیست و فقط به رفتار حکومتهای طاغوتی استبدادی شباهت دارد. و جمهوری اسلامی ایران بر پایه آموزه‌های دینی آمده بود که بندگان خدا را از بندگی بندگان رهایی بخشیده و آزاد کند و همه را به توحید و خداپرستی رهنمون شود و نظامی بر بنیاد عدل و داد سامان دهد.
از این رو محتوا و جوهره نظام اسلامی نمی‌تواند جز بر پایه پذیرش داوطلبانه و اطاعت رضایتمندانه شهروندان و رابطه محبت آمیز دو سویه بین حکومتگران و حکومت شوندگان باشد و به همین دلیل بود که امام خمینی در تاسیس این نظام پس از پیروزی انقلاب به رای مردم رجوع کرد و پس از آن نیز با رای مردم به تدوین و تصویب قانون اساسی و استقرار نهادهای قانونی اقدام کرد و در سیره عملی خود همواره بر میزان بودن رای ملت و اجرای بی کم و کاست قانون تاکید داشت.
متاسفانه قصه پر غصه قانون گریزی و تفسیر قانون بنفع حاکمیت و به ضرر حقوق ملت و شهروندی و فاصله‌گیری از میزان بودن رای ملت از زمان رحلت آن یگانه دوران آغاز و به تدریج به اینجا رسید که امروز دیگر براحتی رای ملت را جابجا می‌کنند و اگر مردم به شیوه‌ای کاملا قانونی و به گونه‌ای مسالمت آمیز و مدنی نسبت بدین رخداد اعتراض و راهپیمایی کردند آنها را اغتشاشگر و آشوب‌طلب و وابسته به بیگانه لقب داده و با شدیدترین وجه با آنها برخورد کرده و حتی آنان را به گلوله بسته و به قتل می‌رسانند.
سوگمندانه باید گفت حکومتی که آمده بود تا پناه مردم باشد در مقابل ظلم و جور و اقامه‌کننده عدل، امروز فریاد عدالت‌خواهی مردم را با سرکوب پاسخ می‌دهد و حکومتی که آمده بود درس آزادی و آزادگی به همه بندگان خدا بدهد امروز تحمل آزادی‌خواهی مردم را ندارد و...و از همه غم‌انگیزتر و تعجب‌برانگیزتر اینکه دست اندرکاران امر برای مهار اوضاع سراسیمه به بازداشت و زندانی کردن افراد و چهره‌هایی از نیروهای سیاسی دست می‌زنند که در همه سال‌های گذشته هم و غمی جز اصلاح در درون نظام مشی‌ای نداشته‌اند! و حال که آش پخته آنان آنچنان شور گشته است که صدای برخی هم‌قطاران کمتر وابسته‌شان را درآورده است می‌خواهند با تشکیل دادگاههای نمایشی براین تقلب بزرگ سرپوش نهند و از زبان این آزادگان دربند اقرار و اعتراف بگیرند که در این انتخابات تقلب نشده است!
جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن ابراز تاسف از اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بدین جا رسیده است که برای مشروعیت بخشیدن به انتخابات و دولت باید به برگزاری دادگاهی ،که به لحاظ شکلی و محتوایی هیچ‌گونه انطباقی با قوانین و موازین حقوقی جاری مورد قبول حاکمان ندارد و خود مظهر بیداد است، تمسک و مبادرت کند تا از زبان زندانیانی دربند برصحت انتخابات و عدم تقلب اقرار و اعتراف بگیرد!
جبهه مشارکت با اعلام انزجار و محکومیت نسبت به همه رفتارهای سرکوبگرانه و خلاف قانون انجام شده در روزهای پس از انتخابات به ویژه بازداشت فعالان سیاسی و افراد معترض و برگزاری دادگاههای نمایشی، بر مواضع قبلی اعلام شده خود در انتخابات مبنی بر انجام تقلب گسترده و عدم مشروعیت دولت برآمده از آن پافشاری می‌نماید و به یاران و همفکران آزاده دربند پیام می‌دهد که انجام این دادگاهها و هر آنچه در آن به عنوان اقرار و اعتراف بیان می‌شود از نظر ما نمایشی بیش نیست و اهمیتی ندارد و شما را به وعده خداوند مستتر در آیه صدر این بیانیه بشارت می‌دهیم که گزند و آسیبی متوجه شما مومنان صالح و نیکوکار نخواهد و باز این آیه الهی که:" و بزودی کسانی که ظلم کردند درخواهند یافت که ستم دیدگان پیروز خواهند شد." در عین حال به دست اندکاران امور هشدار و انذار می‌دهیم که با عبرت‌گیری از تاریخ و بازگشت به آموزه‌های دینی راه اصلاح را به روی نظام سیاسی گشاده دارند و با قبول میزان بودن رای ملت مسیر آشتی با معترضان را در پیش گیرند تا در این روزگار وانفسا و رقابت نفس‌گیر کشورها در عرصه جهانی برای پیشترفت و توسعه میهن ماهم بتواند با استفاده از همه توان و سرمایه انسانی و ملی اش در این مسابقه حضور یابد و قطعا دست یافتن به پیشترفت و عدالت در دهه چهارم انقلاب جز با مشارکت قاطبه ملت خواب و خیالی بیش نیست.
جبهه مشارکت ایران اسلامی.
1388/5/14

مسیرهای راهپیمایی فعالین جنبش سبز در مشهد در روز تحلیف

فعالین جنبش سبز ایران در مشهد، امروز و فردا در اعتراض به تنفیذ و تحلیف دولت كودتا و تقلب،در نقاط مختلف این شهر راهپیمایی و تجمع خواهند کرد.



به گزارش «روزآنلاین» بر اساس اطلاعیه این فعالین، "سبزهای مشهد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (14 و 15 مرداد) از ساعت 18 تا 20 موج‌آفرینی جدید خواهند كرد و با حضور در خیابان‌های مشهد همراهی خود را با دیگر ایرانیان در سراسر دنیا اعلام خواهند كرد."

در اطلاعیه این گروه می‌خوانیم: "کودتاچیان برای تحلیف رئیس دولت کودتا ـ محمود احمدی‌نژاد- روزچهارشنبه ١٤ مرداد را انتخاب کرده اند که مصادف است با سالگردانقلاب مشروطیت. کودتاچیان می‌خواهند سمتی را که با کودتا بدست آورده و برای حفظش خون پاک جوانان ایران رابر زمین ریخته‌اند در روز انقلاب آزادی تطهیر کنند. پاسخ ایرانیان و رهروان جنبش سبز به این ترفند جدید رئیس جمهور غیر قانونی یک «نه» دیگر است. در 103مین سالگرد انقلاب مشروطیت مردم مشهد با حضور در خیابان‌ها ضمن گرامی داشت انقلاب مشروطه، «نه» بزرگی به دیكتاتوری و استبداد خواهند گفت."

فعالین جنبش سبز از مردم مشهد دعوت كرده‌اند با راهپیمایی سكوت، تكبیر ،شعار"مرگ بر دیكتاتور"، نشان دادن علامت (V) و بستن مچ بندهای سبز و مشكی در 3 مسیر در مشهد و در روزهای چهار شنبه و پنجشنبه از ساعت 6 تا 8 عصر، "كودتا را رسوا كنند".

مسیرهای راهپیمایی
مسیر اول: مركز شهر
مركز تجمع: میدان تقی آباد
(مسیر های فرعی در صورت حمله سركوبگران : خیابان دانشگاه-چهار راه دكترا، خیابان احمدآباد-فلكه احمدآباد-سه راه راهنمایی، خیابان كوهسنگی-زیست خاور )

مسیر دوم:شرق شهر
مركز تجمع: چهار راه شهدا(باغ نادری)
(مسیرهای فرعی در صورت حمله سركوبگران: خیابان شیرازی-حرم امام‌رضا، خیابان آزادی-خیابان حجت، خیابان خسروی-فلكه گنبد سبز )

مسیر سوم: غرب شهر
مركز تجمع: بلوار سجاد و پارك ملت
(مسیرهای فرعی در صورت حمله سركوبگران: بلوار سجاد-چهارراه بهار، خیابان معلم-چهارراه معلم، خیابان آزادشهر- چهارراه میلاد )

فعالین سبز در مشهد از مردم خواسته اند این فراخوان را به هر طریقی كه می‌توانند به اطلاع دیگران برسانند.

عضو كميته حقيقت‌ياب خبر داد: پيگيري مرگ عليرضا در مجلس

بررسي علت مرگ عليرضا 12 ساله كه پنج‌شنبه گذشته در بهشت‌زهرا به خاطر ضربه به سرش كشته شد در دستور كار مجلس قرار گرفت. حميدرضا كاتوزيان، عضو كميته حقيقت‌ياب مجلس با تاكيد بر اينكه مجلس به‌طور قطع علت و چگونگي كشته شدن عليرضا را بررسي مي‌كند گفت: متاسفانه بنده و همكارانم تاكنون از اين حادثه مطلع نبوديم چراكه در اين خصوص به من و همكارانم اطلاع‌رساني نمي‌شود.

به گزارش «اعتمادملی» وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر دلجويي از آسيب‌ديدگان ناآرامي‌هاي اخير گفت: ما به عنوان وكلاي مردم وظيفه رسيدگي به اين امور را داريم بنابراين از خانواده‌هايي كه در جريان ناآرامي‌هاي اخير آسيب ديده‌اند خواهشمنديم اين اتفاقات را به نمايندگان منعكس كنند چراكه ما در جريان همه حوادث نيستيم. كاتوزيان تصريح كرد: مردم از طريق تلفن‌هاي مجلس شوراي اسلامي و ايميل‌هاي نمايندگان كه در سايت مركز پژوهش‌ها قيد شده است مي‌توانند اخبار و نگراني‌هايشان را به ما منتقل كنند تا مجلس بر حسب وظيفه به آنها رسيدگي كند.
پنج‌شنبه گذشته عليرضا همراه پدرش براي شركت در مراسم چهلم برخي از جان‌باختگان ناآرامي‌هاي پس از انتخابات به بهشت‌زهرا رفته بود، در هنگام بازگشت عليرضا از پدرش جدا مي‌شود. بنا به گزارش سايت‌هاي خبري وي بر اثر اصابت باتوم به سرش دچار خونريزي مغزي شده و كشته مي‌شود. خانواده عليرضا پس از 4 روز از مرگ وي دوشنبه شب جسدش را از پزشكي قانوني تحويل گرفتند.

واکنش وکیل حجاریان به اظهارات محمدجواد لاریجانی

غلامعلي رياحي به عنوان وکیل سعید حجاریان، در نوشته‌ای کوتاه خطاب به محمدجواد لاریجانی، نسبت به مواضع وی درباره آقای حجاریات در مصاحبه دیروزش با روزنامه اعتماد انتقاد کرد. متن این انتقاد که در روزنامه امروز روزنامه اعتماد منتشر شده را در زیر بخوانید:

جناب آقاي دکتر محمدجواد لاريجاني در مصاحبه با روزنامه اعتماد ضمن بيان مطالب بسيار ديگر که همسو و توجيه کننده اقدامات سخت گيرانه اخير است در مورد آقاي حجاريان به نحو مشخص چنين مي گويد؛ «... من به کسي تهمت نمي زنم اما ادعاي تشکيلات قضايي ما اين است که افرادي مثل حجاريان يا سايرين که در زندان اند طراح جريانات پس از انتخابات بوده و مردم را به خيابان ها مي کشاندند...»بيان اين مطالب از آقاي دکتر که از جمله يکي از پرهيزکارترين علماي معاصر مرحوم حضرت آيت الله ميرزا هاشم آملي است خصوصاً با سمتي که به عنوان معاونت حقوق بشري و امور بين الملل قوه قضائيه دارند بسيار بعيد بود.جناب آقاي دکتر لاريجاني اگر هم در قوه قضائيه شغل و سمتي نداشتند با توجه به مطالعات وسيع شان به خوبي مي دانند که قانوناً و شرعاً ايراد عناوين مجرمانه به اشخاص جرم و گناه است. آقاي حجاريان همراه جمعي ديگر از چهره هاي شاخص سياسي بلافاصله بعد از انتخابات بازداشت شده و تا اين تاريخ به رغم صدور دستور از طرف مقامات ارشد قضايي از زندان آزاد نشده و فقط محل زندانش تغيير کرده است.

پس چگونه ممکن است تجمعات و راهپيمايي هاي بعد از تاريخ بازداشت را به ايشان نسبت داد در حالي که به علت ترور چند سال پيش نه قدرت تکلم دارد و نه حتي مي تواند بنويسد. صرف نظر از اينکه اين اظهار جناب دکتر با توصيه اش در همين مصاحبه مبني بر به کار بستن رهنمودهاي آيت الله هاشمي رفسنجاني مبني بر تساهل درباره زندانيان تناقض دارد، اصولاً انتظار جامعه از جناب ايشان که قطعاً از تئوريسين هاي نظام است اين مي تواند باشد که نفت بر آتش نريزد. جامعه التهابات بعد از انتخابات را به قدر کافي دارد، تشديد اين جو بي ترديد به زيان مردم و کشور است. خانواده آقاي حجاريان و نگارنده به عنوان وکيل ايشان از آقاي دکتر محمدجواد لاريجاني توقع داريم همانند آقاي دکتر علي لاريجاني در جهت التيام آلام جامعه حرکت کنند خصوصاً اينکه از جوانمردي به دور است عليه کسي که در بند است و قادر به پاسخگويي و دفاع از خود نيست اين گونه جفا روا داشته شود.

ممانعت از حضور خبرنگاران اصلاح طلب در نمایش تحلیف

بر اساس جدیدترین گزارش رسیده از خبرنگاران «موج سبز آزادی» حراست مجلس صبح امروز در اقدامي عجيب با كارشكني در صدور كارت، مانع ورود برخي خبرنگاران براي پوشش مراسم تحليف شده است.

بر اساس این گزارش، با وجود آن كه از روزهاي قبل اداره اخبار مجلس اسامي خبرنگاران را براي هماهنگی حضور آنها دريافت كرده بود، حراست مجلس به شكل گزينشي اقدام به صدور كارت براي خبرنگاران كرد. بر اين اساس دو نفر از خبرنگاران خارجي و چهار نفر از خبرنگاران اصلاح طلب اجازه حضور به مجلس را نيافتند. سجاد سالك و سميه قشقايي خبرنگاران اصلاح طلب و مهدي حسني و ميلاد پيامي دو عكاس روزنامه هاي اصلاح طلب با ممانعت حراست مجلس مواجه شده و اجازه ورود به پارلمان را نيافتند. اين در حالي است كه مهدي حسني يك روز قبل دوربينش را براي چك و بررسي به مسئولان امنيتي داده بود و در آن هنگام اعلام شد كه وي مشكلي براي ورود به مجلس ندارد.

این گزارش حاکی است در همين حال يكي از مسئولان اداره كل اخبار و رسانه هاي مجلس اعلام كرد اسامي تمام خبرنگاران براي صدور كارت در اختيار حراست مجلس قرار گرفته، اما حراست مجلس تشخيص داده كه تعدادي از خبرنگاران صلاحيت حضور در مجلس را ندارند.

هاله سحابی دستگیر شد

هاله سحابی، دختر عزت‌الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی مذهبی، بازداشت شد.

بر اساس گزارش رسیده به «موج سبز آزادی» هاله سحابی توسط افراد و ناشناس و با ضرب و شتم دستگیر شده است.

هنوز اطلاعات بیشتری در این بار در دست نیست.