اعتراف جهان نیوز: بازی خوردیم!

پس از سایت جهان نیوز، سایت «الف» متعلق به احمد توکلی هم اعتراف کرد که «برگزارکنندگان دادگاه» خطا کرده‌اند و وارد بازی تازه‌ای شده‌اند که به نوشته‌ی ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار شاخص اصولگرا، «سبب تلاطم‌های سیاسی جدیدی خواهد شد.»

این نویسنده‌ی قدیمی روزنامه رسالت با اشاره به ادعای بزرگ «کودتا و تغییر نظام جمهوری اسلامی با استفاده از پولها و امکانات تبلیغاتی کشورهای خارجی» که در کیفرخواست آمده، تاکید کرده که صرف اقرار متهمان برای اثبات این ادعا کافی نیست و دادگاه باید بر اساس «اسناد» قضاوت کند، نه اقرارها.

گفتنی است سایت «جهان نیوز» صبح امروز تحلیل خود مبنی بر بازی خوردن در دادگاه نمایشی دیروز را به سرعت از سایت حذف کرد، اما مطلب سایت الف که در این آدرس منتشر شده، هنوز حذف نشده است.

(متن اعتراف سایت جهان نیوز به بازی خوردن از زندانیان سیاسی را بخوانید)


در همین حال دهها خواننده نیز با نوشتن نظراتی زیر مطلب این سایت اصولگرا، از اعتراف‌گیری‌ها انتقاد و به اثر معکوس آن اذعان کردند.


متن کامل یادداشت تحلیلی ناصر ایمانی را که در سایت الف با عنوان «هشدار» منتشر شده، بی‌هیچ تغییری بخوانید:


برگزاری دادگاه محاکمه دسته جمعی تعداد زیادی از فعالان اصلی یک جناح سیاسی کشور به اتهام براندازی با همکاری بیگانگان، مبنای ورود به مرحله جدید و بسیار جدی در عرصه سیاسی کشور است که ابعاد آن فوق العاده مهم و درخور توجه است.

اینکه آقایان موسوی و کروبی در انتخابات اخیر دچار توهم پیروزی شده بودند و از راهکارهای غیرقانونی برای اثبات مدعای خود استفاده کردند، یک بحث است و اینکه سران و چهره‌های اصلی یک جریان سیاسی سابقه‌دار در قبل و بعد از انقلاب که تقریباً همگی مسئولیت‌های مهم در نظام داشته‌اند، قصد داشتند دست به کودتای مخملی و براندازی نرم بزنند، و با همکاری عوامل خارجی، نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهند، بحث دیگری است.

ابعاد مدعای این دادگاه به همین پنجاه نفر چهره فعال و معروف سیاسی از جناح موسوم به چپ یا اصلاح‌طلب خلاصه نمی‌شود. و با برده شدن نام چهره‌هایی همچون آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی و موسوی، و طرح مباحثی مانند انتقام از رهبری و غیره، ظاهراً به زودی به این چهره‌های بزرگ نیز خواهد رسید که شاید زمینه‌های لازم در این دادگاه فراهم شود؛ زیرا اگر قرار بوده که کودتایی در کشور توسط این پنجاه نفر اتفاق بیافتد، بطور طبیعی باید پای عناصر اصلی این ماجرای یعنی سه چهره ذکر شده نیز به این ماجرا باز شود و آنان نیز محاکمه شوند در غیر اینصورت، دادگاه فقط عناصر دسته دوم را به محاکمه کشیده است. اما آیا براستی برگزار کنندگان دادگاه به به ابعاد بسیار وسیع و تاثیرگذار این اقدام خود در عرصه سیاسی کشور فکر کرده‌اند؟

اینکه افراد مذکور مثلاً اقدامات خلاف قانون مرتکب شده بودند و یا زمینه‌ساز بروز آشوب‌هایی در کشور بوده‌اند (که اثبات قضایی جداگانه می‌طلبد)، یک موضوع است؛ و اینکه کیفرخواست دادستان، یکی از دو جناح بزرگ سیاسی کشور را متهم به براندازی نظام با استفاده از عناصر خارجی بنماید، موضوع دیگری است.

دو متهمی که در روز اول دادگاه نیز صحبت کردند، حداکثر به اشتباه خود در وجود تقلب در انتخابات اقرار کردند و اینکه خطاهایی نیز از ابعاد سیاسی در سالهای اخیر داشته‌اند. اما فاصله این اعترافات یا اظهارات، تا برگزاری کودتای سیاسی به دست افراد خاص در کشور، بسیار زیاد است.

ابعاد حوادث تلخ پس از انتخابات که مقصرین یا قاصرین جدی از هر دو طرف در آن وجود دارد، در حال تبدیل شدن به مرحله جدیدی است که بسیاری از فعالین سیاسی و حتی چهره‌هایی که جزء ارکان نظام هستند را در بر می‌گیرد. ظاهراً دیگر قضیه توهم و اشتباه و بکارگیری روشهای غیر قانونی نیست، بلکه صحبت از کودتا و تغییر نظام جمهوری اسلامی با استفاده از پولها و امکانات تبلیغاتی کشورهای خارجی است. آن هم نه توسط چند جوان احساساتی یا فریب خورده بلکه توسط چهره‌های بزرگی که سهم بزرگی در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی داشته‌اند.

حال که دادگاه محترم، ادعای برگزاری کودتای مخملی در کشور را دارد، باید تا پایان کار و بطور دقیق و قانونی، با استفاده از اسناد و اعترافات متهمان، روشن نماید که این افراد و یا عناصر نامبرده شده چه نقشی داشته‌اند. البته ناگفته نماند که صرف اقاریر متهمی علیه افراد دیگر نمی‌تواند مستند قضاوت واقع شود. ابهام در این زمینه خود سبب تلاطم‌های سیاسی جدیدی خواهد ش

1 نظرات:

  hami

۱۱ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۳:۳۱

ma shona ra link kardim dost dashtid maro link konid
http://komitehsabz88.iranblog.com/

ارسال یک نظر