بهشتی: اسامی ۱۷۰۰ بازداشتی را داریم؛ تعداد زنده ها معلوم نیست

رادیو فردا :
علیرضا بهشتی گفته است که کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان بعد از انتخابات تا کنون فهرستی از حدود ۱۷۰۰ نفر بازداشتی را تهیه کرده است اما مشخص نیست که چه تعداد از آنها زنده اند.
پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تهران و برخی از شهرهای ایران شاهد تجمع های اعتراضی بود. به گفته مقامات دولتی سی نفر از معترضان در این تجمع ها کشته شده اند، این در حالی است که گروههای طرفدار حقوق بشر تعداد کشته شدگان و بازداشت شدگان حوادث اخیر را بسیار بیشتر از آمار مقامات دولتی می دانند.
«نگران افراد بی نام نشان»
علیرضا بهشتی، مشاور میر حسین موسوی و عضو کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان بعد از انتخابات ، در گفت وگو با پارلمان نیوز، وب سایت فراکسیون اقلیت مجلس، گفته است: به طور روزانه بیش از۳۰-۴۰ تماس با کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان گرفته می شود.
وی افزوده است :« برخی خانواده‌ها فکر می کنند اگربازداشت ها خیلی آشکار یا رسانه‌ای نشود و با دفاتر ما تماس نداشته باشند ،شاید پرونده عزیز بازداشت شده شان کمتر پیچیده شود.اما توصیه ما این است که اجازه دهند حتماً رسانه‌ای شود.رسانه‌ای شدن جلوی پیچیده شدن را می‌گیرد. افراد سرشناس را که کنار بگذارید خیلی از بازداشتی ها افراد بی نام نشان و عادی هستند .من بیشتر نگران این ها هستم».
علیرضا بهشتی در پاسخ به پرسش خبرنگار پارلمان نیوز درباره تعداد بازداشت شدگان می گوید:« حدود ۱۷۰۰ اسم جمع شده اما حتما این همه اسامی نیست و نکته دیگر اینکه چه تعداد از این اسامی زنده هستند، مشخص نیست».
این در حالی است که مقامات ایران می گویند اکثر بازداشت شدگان وقایع اخیر آزاد شده اند و تنها ۳۰۰ نفر هم اکنون در زندان به سر می برند.
علیرضا بهشتی درپاسخ به پرسش این خبرنگار درباره کشته شدن ۳۶۵ نفر می گوید:« من هم تعداد ۳۶۵ کشته را شنیده ام اما کار رسانه ای با کار ما متفاوت است. ما در کار خود محدودیت هایی داریم .خواهش می کنم این را متوجه باشید. الان اگر یک رقمی را اعلام کنیم اما از آنچه که هست بیشتر باشد، متهم می شویم به اینکه جنگ روانی راه می‌اندازیم .اگر کمتر از آن تعداد باشد هم یک عده ای را حذف کرده ایم.به همین دلیل نمیتوانیم آمار دهیم».
تاکنون مقامات دولتی ایران مرگ دو تن از بازداشت شدگان اخیر در زندان را اعلام کرده اند. هرچند مقامات جمهوری اسلامی می گویند این افراد بر اثر مننژیت در گذشته اند، اما عبد الحسین روح الامینی، گفته است که هنگام دیدن جنازه فرزندش، محسن روح الامینی، دریافته است که دهان فرزندش را خرد کرده بودند.
در گزارش هایی که به نقل از دکتر عبدالحسین روح الامینی، رییس اینسیتو پاستور و مشاور محسن رضایی، منتشر شده وی گفته است: مشخص شد که بعد از مجروح شدن محسن روح الامینی، به او نرسیده‌اند تا خون او عفونی شده و دچارتب شدید بالای ۴۰ درجه گردیده و از شدت تب، دچار بیماری مننژیت شده است.
محمد کرمانی، از دیگر بازداشتی‌های هفته‌های اخیر است که علت مرگ وی در زندان «مننژیت» اعلام شده است
نقش «ارذل اوباش»
علیرضا بهشتی در بخش دیگری از این مصاحبه به مشارکت کسانی که پیشتر در طرح امنیت اجتماعی به عنوان «ارذل اوباش» بازداشت شده اند، در بازداشت های اخیر اشاره کرده است.
آقای بهشتی می گوید: «ما اطلاعاتی داریم از اینکه برخی از افرادی که در طرح امنیت اجتماعی به عنوان افرادی که از لحاظ اجتماعی ناآرام و تحت اوباش بازداشت شدند و پیش از این از آنها تعهد گرفته بودند، اکنون آنها را در تجمعات و در بازداشتگاه‌ها در مرحله نگهداری و ... به کار گرفته‌اند».
این عضو کمیته پیگیری بازداشت شدگان اخیر درباره ترکیب گروه هایی که در دستگیری های اخیر نقش داشته اند می گوید: اینطور نیست که همه بسیج در گیر باشد.بدنه بسیج اصلا درگیر نیست و شاید منتقد هم باشد .در مورد سپاه هم همین طوراست. بخش خاصی از سپاه در اتفاقات اخیر حضور دارد و بخش زیادی از سپاه نسبت به وضعیت فعلی انتقاد داشته و از آن رضایت ندارند. وزارت اطلاعات بسیار کم درگیر است و اصولا وزارت اطلاعات را زیاد درگیر این بازی نکردند.
وی همچنین درباره وضعیت بازداشتگاه اوین و وضعیت زندانیان گفته است:« داخل اوین بندها و بازداشتگاه های مختلفی هست. بخشی از آن که زیر نظر وزارت اطلاعات است وضعیت روشن‌تری دارد، اما وضعیت بخشی که در اختیارسپاه است مبهم است».

0 نظرات:

ارسال یک نظر