مهدی هاشمی: دادگاه دیروز تضعیف نظام و رهبری بود

متن کامل مصاحبه با اعتمادملی پیرامون دادگاه برگزار شده دیروز:

رسانه‌هاي اصولگرا مدعي شده‌اند كه آيت‌الله ‌هاشمي براي عدم حضور در مراسم تنفيذ احمدي‌نژاد به مسافرت رفته است. آيا اين ادعا صحت دارد؟
من خبري در مورد خروج ايشان از تهران ندارم. دفتر ايشان حتما به اين مساله پاسخ مي‌دهند.

روز شنبه جلسه‌اي تحت عنوان دادگاه متهمان حوادث انتخابات برگزار شد كه يكي از اعضاي حزب شما در آن به اظهاراتي پرداخت. نظرتان درمورد برگزاري اين دادگاه چيست؟
من شب گذشته اين جلسه را از تلويزيون مشاهده كردم و شاه بيت آنچه در دادگاه گذشت و اظهارات ابطحي و عطريانفر را مي‌توانم در دو نكته خلاصه كنم كه يكي تاكيد بر عدم تقلب يا تخلف در انتخابات بود و ديگري تعريف و تمجيد از رهبري. بايد توجه داشت كه اين مسائل پس از بازداشت و حبس عنوان شده است.

معتقديد اظهارات ابطحي و عطريانفر تحت شرايط غيرعادي عنوان شده؟
هيچ‌كس توجيه درستي در اين مورد ندارد تا بتوان پذيرفت اين اظهارات مبتني بر نظرات اين افراد بوده است. ابطحي و عطريانفر تاكيد داشتند كه شرايط زندان بر افكار آنها اثر گذاشته و به قول عطريانفر دچار تحول شده‌اند. بايد دانست شرايط چگونه بوده كه اين افراد دچار تحول شده‌اند و بدون دسترسي به اطلاعات صندوق‌ها و موارد ديگر به جمع‌بندي مبني بر صحت انتخابات رسيده‌اند.

افرادي مانند سيدمحمد خاتمي دادگاه ديروز را نمايشي خواندند. نظر شما چيست؟
دادگاه ديروز نمايش مضحك و غيرقابل دفاعي بود كه در تلويزيون پخش شد. اين جلسه به قدري غيرطبيعي بود كه مجري هم نمي‌توانست بپذيرد كه اين افراد پس از زندان نظرشان را عوض نخواهند كرد بنابراين از آنها تضمين خواست كه پس از آزادي همين موارد را مطرح كنند.

آيا دادگاه بدون حضور وكيل متهم از اعتبار برخوردار است؟
از روز شنبه تاكنون وكلاي زيادي در اين مورد نظر داده‌اند كه طبق قوانين قضايي و حقوقي اعترافات متهم بدون حضور وكيلش اعتبار حقوقي و قانوني ندارد و اين اعترافات از نظر سياسي هم به‌گونه‌اي است كه كسي نمي‌تواند صحت آنها را تاييد كند.

اثرات برگزاري چنين جلساتي بر اعتبار نظام و دستگاه قضايي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
برگزاري اين دادگاه كار اشتباهي بود و اثرگذارترين شيوه براي تضعيف رهبري و نظام بود. جريان حاكم بايد بداند برگزاري چنين جلساتي جز تضعيف رهبري و نظام داراي اثر ديگري نيست زيرا هيچ‌كس حرف‌ها و اظهارات متهمان را نمي‌پذيرد.

اگر جرمي متوجه اين بازداشت‌شدگان بود، به نظر شما چه رفتاري بايد با آنها مي‌شد؟
اگر مي‌خواهند كاري كنند و اعترافاتي از آنها را پخش كنند بايد ابتدا آنها را آزاد كنند و پس از گذشت يك ماه يا بيست روز با دعوت آنها به دانشگاه يا مراكز عمومي ديگر از آنها بخواهند تا صحبت كنند.نبايد اين افراد كه از سرمايه‌هاي نظام هستند را با لباس زندان به دادگاه بياورند و آنها را تحقير كنند. باز هم مي‌گويم اين كار به تضعيف رهبري و نظام منجر خواهد شد. من نمي‌دانم از اين كار چه هدفي را دنبال مي‌كردند. شايد به استيصال رسيده‌اند و مي‌خواهند در زندان از اين چهره‌هاي سياسي مطرح تاييديه صحت انتخابات را بگيرند.

عده‌اي از مسوولان مانند محسن رضايي خواستار محاكمه عاملان اتفاقاتي مانند كشته‌شدن برخي زندانيان يا بازداشتگاه‌هاي غيرقانوني شده‌اند. نظر شما چيست؟
اين درخواست از سوي تعداد زيادي از شخصيت‌هاي نظام عنوان شده است و آنها خواسته‌اند كه عاملان و آمران حمله به مردم يا كشته‌شدن زندانيان هم محاكمه شوند. بايد تكليف اين آمران و عاملان مشخص شود و گفته شود كه چه كساني به آنها دستور مي‌داده‌اند. محاكمه آمران و عاملان خواسته بحقي است. بايد مشخص شود كه جواناني كه كشته شده‌اند، مانند محسن روح‌الاميني چگونه و توسط چه كسي كشته شده‌اند البته سردار علايي در اين مورد نامه نوشته است. مي‌گويند مننژيت عامل مرگ آنها بوده است اما پزشكان اين موضوع را تاييد نمي‌كنند. بنابراين بايد پاسخ دهند كه چگونه اين افراد كشته شده‌اند. متاسفانه اتفاقاتي كه رخ داد نتيجه‌اي جز بلندتر كردن ديوار بي‌اعتمادي ميان مردم و نظام و دلسرد كردن ملت از نظام نداشته است.
اتفاقاتي از پيش از انتخابات آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. پيش‌بيني مي‌كنيد كه اين اتفاقات كه بعضا تلخ بوده است، چگونه به پايان مي‌رسد؟
من پيشگو نيستم كه پيش‌بيني كنم اما قبلا در تحليل‌ها و اظهارات عده‌اي مطرح شد و حتي بحث‌هاي جدال‌آميزي صورت گرفته بود كه موضوع آن جمهوريت نظام و حكومت بود.عده‌اي در قم صراحتا اعلام كردند كه اگر امام(ره) هم بود، جمهوري‌اسلامي را نمي‌پذيرفت و حكومت اسلامي را مطرح مي‌كردند. حكومت اسلامي، حكومتي است كه مردم از حقوقي مانند راي دادن و تعيين سرنوشتشان محروم مي‌شوند.اين افراد مي‌گفتند كه جمهوريت پايان يافته است و حكومت اسلامي بايد جايگزين جمهوري‌اسلامي شود اما غافل هستند كه خواست امام، جمهوري‌اسلامي بدون يك كلمه كم يا يك كلمه زياد بود و در اصل سوم قانون اساسي به اين مساله تاكيد شده است.جمهوريت و اسلاميت دو ركن تفكيك‌ناپذير هستند و دعوا در قم بر سر اين بود كه جمهوريت نبايد باشد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر